Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo situacija Lietuvoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo situacija Lietuvoje
Alternative Title:
Situation of utilization of unsuitable vehicles disposal in Lithuania
In the Journal:
Įžvalgos. 2022, 1, p. 8-16
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo situacija Lietuvoje, lyginant su kitomis Europos Sąjungos šalimis. Viena iš atliekų rūšių, kurios potencialą Lietuvoje būtų̨ galima geriau išnaudoti – eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP). Kasmet ENTP atliekų Lietuvoje susiformuoja dideli kiekiai, todėl būtina imtis veiksmų su pavojingomis ir nepavojingomis ENTP atliekomis tinkamai tvarkytis. Tyrimo tikslas – atlikti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo situacijos analizę Lietuvoje. Darbo uždaviniai: 1. Išanalizuoti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo sampratą ir esmę. 2. Išnagrinėti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo technologinį procesą. 3. Ištirti netinkamų eksploatavimui transporto priemonių utilizavimo situaciją Lietuvoje. Darbo metodai: mokslinės literatūros sisteminė ir lyginamoji analizė buvo taikoma, nagrinėjant atliekų tvarkymo organizavimo problematiką ir ENTP utilizavimo procesą darnaus vystymosi kontekste; statistinių duomenų analizė taikoma išanalizuoti surinktus statistinius duomenis ir daryti pagrįstas išvadas. Darbo rezultatai. Išanalizavus eksploatuoti netinkamų transporto priemonių utilizavimo esmę teigtina, kad tai yra atliekų šalinimas arba atliekų perdirbimas siekiant gauti komercinę vertę turinčių gaminių arba energijos. ENTP šalinimas yra mažiausio prioritetiškumo veikla, didesnį prioritetinį dėmesį skiriant ENTP perdirbimui ir pakartotiniam naudojimui. ENTP atliekų utilizavimą galima laikyti baigtine automobilio gyvavimo stadija.Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių technologinį procesą galima apibrėžti utilizavimo technologinio proceso tokia seka: ENTP ardymas, išmontavimas, kenksmingų medžiagų išėmimas ir šalinimas, tada sekančiame etape – išmontuotų ENTP atsarginių dalių, tinkančių prekybai, vizualinė apžiūra ir techninė patikra, paskirstymas ir galutiniame etape – saugojimas bei ENTP išardymas į frakcijas, smulkinimas, nemetalų ir metalų atskyrimas, siekiant teigiama rinkos verte pasižyminčias ENTP atliekas parduoti. Ištirtus netinkamų eksploatavimui transporto priemonių utilizavimo situaciją Lietuvoje ir palyginus su Europos Sąjungos duomenimis, teigtina, kad Lietuvos ENTP kiekis vienetais ir tonomis užima nedidelę dalį visų ES ENTP kiekio. Kadangi Lietuva yra maža šalis, tai ji turimų automobilių skaičiumi neprilygsta daugeliui ES valstybių narių, dėl to ir ENTP Lietuvoje susidaro žymiai mažiau. Didžiausi ENTP kiekiai būdingi tokioms didelėms ES valstybėms narėms, kaip Jungtinė Karalystė (kol buvo ES narė), Prancūzija, Italija, Ispanija, Vokietija ir Lenkija. Reikšminiai žodžiai: eksploatuoti netinkamos transporto priemonės, utilizavimas. [Iš leidinio]

EN[…]In this work, the problem is raised by the question - what is the situation of ELV processing and utilization in Lithuania in comparison with the European Union. The object of the research is the situation of utilization of end-of-life vehicles in Lithuania. The aim of the research is to perform an analysis of the situation of utilization of end-of-life vehicles in Lithuania. Work objectives: 1. To analyze the concept and essence of utilization of end-of-life vehicles. 2. To examine the technological process of utilization of end-of-life vehicles. 3. To study the situation of utilization of end-of-life vehicles in Lithuania. Work methods: systematic and comparative analysis of scientific literature was applied, examining the issues of waste management organization and the process of ENTP utilization in the context of sustainable development; statistical data analysis is applied to analyze collected statistical data and draw reasonable conclusions. After the research the conclusions can be made as follows: 1. An analysis of the nature of the utilization of end-of-life vehicles shows that it is the disposal or recycling of waste into products or energy of commercial value. Disposal of ELV is the lowest priority activity, with a higher priority given to the recycling and re-use of ELV. Disposal of ELV waste can be considered as the final stage of a car's life.2. The technological process of end-of-life vehicles can be defined as the following sequence of recovery: dismantling, dismantling, removal and disposal of harmful substances, followed by visual inspection and technical inspection of dismantled ELV spare parts suitable for sale, distribution and final stage - storage and fractionation of ELV, shredding, separation of non-metals and metals in order to sell ELV waste with a positive market value. 3. The decrease of both safe and riskt ENTP waste during the analyzed period is associated with the decreasing amount of unusable cars in Lithuania. After examining the situation of utilization of end-of-life vehicles in Lithuania and comparing them with the data of the European Union, it can be stated that the amount of Lithuanian ELV in units and tons occupies a small part of the total amount of EU ELV. As Lithuania is a small country, it does not equal the number of available cars in many EU Member States, which results in significantly less ELV in Lithuania. Large EU Member States such as the United Kingdom (before EU membership), France, Italy, Spain, Germany and Poland have the highest ELV volumes. [From the publication]

ISSN:
2669-0330
Related Publications:
Netinkamų eksploatuoti transporto priemonių tvarkymo aspektai saugaus atliekų tvarkymo kontekste / Daiva Bereikienė, Žana Vašcova. Visuomenės saugumas ir viešoji tvarka 2012, 8, p. 64-77.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99790
Updated:
2023-12-01 14:48:08
Metrics:
Views: 11    Downloads: 1
Export: