Kosminės muzikos idėja Vytauto Bacevičiaus kompozicijoje "Grafika" op. 68 (Graphique, 1964)

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Kosminės muzikos idėja Vytauto Bacevičiaus kompozicijoje "Grafika" op. 68 (Graphique, 1964)
Alternative Title:
Idea of cosmic music in Vytautas Bacevičius's Composition "Graphique", Op. 68 (1964)
In the Journal:
Menotyra. 2022, t. 29, Nr. 4, p. 263-283
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje aptariama lietuvių kompozitoriaus Vytauto Bacevičiaus (1905–1970) „kosminė muzika“ (kompozitoriaus terminas), kurta 6–7-ojo dešimtmečių sandūroje, t. y. vėlyviausiu kūrybos laikotarpiu. Šiuo laikotarpiu buvo sukurta kompozicija orkestrui „Grafika“ op. 68. Straipsnyje siekiama atskleisti, kaip kosminės muzikos idėja pasireiškia „Grafikoje“. Kurdamas šią kompoziciją V. Bacevičius naudojo grafinę partitūrą – ja siekta peržengti muzikos reprezentavimo ribą ir įgyvendinti kosminės muzikos idėją. Šiai idėjai V. Bacevičių įkvėpė Aldomo Galdiko (1893–1969) tapyba, Edgard’o Varèse’o (1883–1965) muzika, Claude’o Bragdono (1866–1946) filosofija ir kt. Visa tai turėjo įtakos šio opuso komponavimo priemonėms, t. y. sonoristinėms faktūroms, kurios atskleidžia ne tik kompozitoriaus požiūrį į tembrą bei akustiką, bet ir sinestezijos idėją. Raktažodžiai: Vytautas Bacevičius, grafinė partitūra, sonorizmas, kosminė muzika, Edgard Varèse. [Iš leidinio]

ENThe article discusses the musical idea of Vytautas Bacevičius, which he called “cosmic music”. The composer put it forward in the 1960s–1970s, i.e., in the latest period of his life. During this period, he composed the orchestral work Graphique, op. 68. The article aims to reveal how his idea of cosmic music manifests itself in the aforementioned work. Bacevičius used a graphic score in the process of composition of the work. By using it, the composer aimed to transcend the conventional way of musical representation and to realise his idea of cosmic music. Various factors that are implicated, such as Adomas Galdikas’s (1893–1969) painting, Edgard Varèse’s (1883–1965) music, Claude Bragdon’s (1866–1946) philosophy, should also be taken into account. The analysis of Graphique shows explicitly that these factors are closely related to the means of composition used in the work, i.e., sonoristic textures. They reveal not only Bacevičius’s attention to timbres and acoustics, but also the synaesthetic idea, which can be considered a manifestation of his cosmic music. Keywords: Vytautas Bacevičius, graphic score, sonorism, cosmic music, Edgard Varèse. [From the publication]

DOI:
10.6001/menotyra.v29i4.4849
ISSN:
1392-1002; 2424-4708
Related Publications:
Tonacinio principo metamorfozės Vytauto Bacevičiaus kūriniuose fortepijonui / Eglė Gudžinskaitė. Lietuvos muzikologija. 2002, 3, p. 41-60.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99667
Updated:
2023-03-12 20:32:59
Metrics:
Views: 28    Downloads: 3
Export: