Komponavimo procesas: analitinių strategijų teorijos ir kombinacinės perspektyvos klasifikacijoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Komponavimo procesas: analitinių strategijų teorijos ir kombinacinės perspektyvos klasifikacijoje
Alternative Title:
Composing process: theories of analytical strategies and combinational perspectives in classification
In the Journal:
Lietuvos muzikologija [Lithuanian Musicology]. 2022, 23, p. 55-74
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje gvildenamas muzikos komponavimo proceso diskursas, kurio branduolį sudaro bendrųjų kūrybos proceso teorijų integracija muzikos kontekste. Autorės žvilgsnis krypsta į svarbiausias XX a. kūrybiškumo ir kūrybos proceso teorijas, jų signifikacijas ir fazių (etapų) logiką. Eksponuojamų teorijų kontekste (Wallas 1926; Rosmann 1931; Koberg / Bagnall 1981; Barron 1988 etc.) išryškinami bendri vardikliai, kurių pagrindu klasifikuojami skirtingi kūrybos etapai sudaro prielaidą kombinacinio komponavimo proceso, kaip sisteminės muzikos kūrybos paradigmos, modelio konstruktui. Jo veikimas iliustruojamas lietuvių kompozitoriaus Juliaus Juzeliūno kūrybos pavyzdžiu. Reikšminiai žodžiai: muzika, kūrybiškumas, procesas, komponavimo fazės, Julius Juzeliūnas, eskizai. [Iš leidinio]

ENThe creation of an artwork is the acquisition of an already existing combination of elements in a particular medium. In 1713, Johann Mattheson, in his book "Das neueröffnete Orchester", presented the first structural model of music composition. In 1787, Heinrich Christoph Koch, in his book "Versuch einer Anleitung zur Composition", brought Mattheson’s theory closer to music based on the laws of rhetoric. During the twentieth century, creativity and the creative process caught the attention of psychologists and human behavioral scientists. Since the expression of creative thought directly depends on the creator‘s individuality, not all declarable models of creativity can be applied in their original form, primarily based on the logic of the phases (stages) of the creative process envisaged by a different theory. More detailed studies of theories allow us to observe their common denominators and supplements, the combinations of which allow us to identify in the horizontal of the music composition process the phases directly related to the analysis of the selected composer’s work. Such reconstruction allows for forming a combinatorial model of the creative process, enabling structural analysis. Its functionality is presented in the example of the works of the Lithuanian composer Julius Juzeliūnas. Keywords: music, creativity, process, composing stages, Julius Juzeliūnas, sketches. [From the publication]

ISSN:
1392-9313
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99570
Updated:
2023-03-07 22:14:44
Metrics:
Views: 15
Export: