LTStraipsnio užuomazga gimė prieš daugelį metų Giedrei Jankevičiūtei susidomėjus fotografija iš Vaclovo Dargužo (Andreas Hofer) archyvo, atkeliavusio į Vilniaus universiteto bibliotekos Rankraščių skyrių. Fotografija vaizduoja Petro Rimšos statulėlės "Diena ir naktis" (1922) visafigūrę ir pusiaufigūrę versijas su greta pastatytomis atitinkamo formato dėžutėmis ir adresu odiniame aplanke. Pradėjus gilintis, kokia proga ir kam šis reprezentatyvus komplektas buvo skirtas, išaiškėjo, kad tai – valstybės prezidento Antano Smetonos dovana popiežiui Pijui XI Šv. Sosto ir Lietuvos Respublikos dvišalės sutarties – konkordato – proga. Platesnių žinių apie šį garsaus dailininko kūrinį tuo metu trūko net Rimšos palikimą Kaune saugančio Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus darbuotojoms ir darbuotojams. Iki šiol išsamiausiame publikuotame Rimšos biografijos šaltinyje – Juozo Rimanto knygoje "Petras Rimša pasakoja" (1964) – statulėlės pristatytos kaip reikšmingas dailininko brandžiojo laikotarpio kūrinys, lietuvių tradiciniam menui artimomis priemonėmis įvaizdinęs universalią gyvenimo ciklo simboliką. [...]. [Iš teksto, p. 185]
ENThe article examines a significant but not fully explored episode in the history of Lithuanian diplomacy: the gift of Antanas Smetona, President of the Republic of Lithuania, to Pope Pius XI on the occasion of the Concordat, a bilateral treaty between the Holy See and the Republic of Lithuania signed on 27 September 1927. A look at this event from the perspective of the history of art raises new questions that reveal new circumstances. The gift, which consisted of two versions of the allegorical statuette Day and Night by the famous artist Petras Rimša (1881–1961), with the obverse and reverse of the commemorative medal of the founding of the ecclesiastical province of Lithuania (1927) on the pedestal of the full-figure version, was handed over to the Pope by Jurgis Šaulys, the representative of Lithuania to the Holy See, when presenting his credentials on 22 June 1927. However, reacting to the declaration of Nuncio Riccardo Bartoloni persona non grata and his expulsion from Kaunas early in the summer of 1931, the pope returned the halffigure version of the statuette, which was part of the gift of Antanas Smetona to the Holy See, to the Lithuanian representative to the Holy See. For a long time it was believed that both statuettes had been returned, but the article disproves this belief and reveals the fate of both statuettes. The study substantiates the possible motives for the choice of Rimša’s work for the representation of Lithuania in the Vatican, its reflection in Lithuania and beyond, associates Rimša’s work with the movement of renewal of ecclesiastical art, and reveals the influences experienced by this artist. [From the publication]