LTTyrimo tikslas – įvertinti savivaldybių visuomenės sveikatos biurų visuomenės sveikatos specialistų, vykdančių sveikatos priežiūrą mokykloje, veiklai įtaką darančius veiksnius. Tyrimo medžiaga ir metodai. Taikant daugiapakopę tyrimo imties formavimo strategiją, tyrimui atrinkti 6 savivaldybių visuomenės sveikatos biurai, aptarnaujantys 10 savivaldybių. Atlikta sutelktosios grupės diskusija, kurioje dalyvavo 7 visuomenės sveikatos specialistai, vykdantys sveikatos priežiūrą mokykloje. Taip pat surengti individualūs interviu su dviejų visuomenės sveikatos biurų vadovais. Duomenų analizė atlikta vadovaujantis dedukcine metodologine turinio analizės nuostata. Duomenų analizės vienetu laikytas diskusijos / interviu tekstas. Transkribuoti tekstai suskirstyti į mažesnius turinio vienetus – temas, šios – į kategorijas, pastarosios – į subkategorijas. Tyrimo rezultatai. Atliktas tyrimas atskleidė, kad sveikatos priežiūros veiklos sėkmė priklauso nuo vidinių ir išorinių aspektų. Veiklą įgalinantiems vidiniams veiksniams priskirtos sveikatos temos (sveika mityba, asmens ir burnos higiena, žalingų įpročių prevencija) bei veiklų formos (pavyzdžiui, renginių organizavimas ir vedimas), kuriose specialistai jaučiasi turintys pakankamai kompetencijų. Veiklą įgalinantiems išoriniams veiksniams priskirtinas visuomenės sveikatos specialisto bendradarbiavimas tiek ugdymo įstaigoje, tiek visuomenės sveikatos biuro viduje, tiek ir su įvairiomis kitomis įstaigomis, taip pat šio specialisto palaikymas, mokymų kompetencijoms didinti organizavimas. Tyrimu nustatytos ir kliūtys, su kuriomis susiduria specialistai, vykdydami sveikatos priežiūrą, bei jas apibūdinantys vidiniai ir išoriniai veiksniai. Tam tikromis temomis ar srityse informantai nurodė, jog jaučiasi silpniau, pavyzdžiui, lytiškumo ir rengimo šeimai tema.Sveikatos priežiūros įgyvendinimui įtakos turi ir darbo krūvis, veiklos ugdymo įstaigoje neapibrėžtumas. Mažesniuose miestuose aktuali problema – vaikų skaičiaus mažėjimas. Tai lemia, kad sveikatos priežiūrą vykdantis visuomenės sveikatos specialistas, siekdamas išlaikyti priskirtą darbo krūvio normatyvą, dirba keliose ugdymo įstaigose. Tuomet pradeda trūkti laiko veikloms įgyvendinti. Apibendrinimas. Visuomenės sveikatos specialistų, vykdančių sveikatos priežiūrą mokykloje, veiklos sėkmė priklauso nuo vidinių ir išorinių veiksnių. Veiklos sėkmę užtikrinantiems vidiniams veiksniams priskirtini: specialistų užtikrintumo pojūtis, veiklos prasmės matymas, tinkama kompetencija, gaunama parama ir palaikymas. Darbas keliose įstaigose ir dėl to kylantys sunkumai, ryšių ugdymo įstaigos bendruomenėje stoka, nediferencijuotas darbo krūvis didžiuosiuose miestuose ir mažesniuose miesteliuose priskirtini sėkmingai veiklai trukdantiems išoriniams veiksniams. Reikšminiai žodžiai: visuomenės sveikatos biurai, visuomenės sveikatos specialistai, ugdymo įstaigos. [Iš leidinio]
ENObjective – to evaluate factors affecting activities of public health professionals working in educational institutions. Material and methods. A focus group discussion was conducted with 7 public health professionals working in educational institutions. Individual interviews were also conducted with the heads of two public health bureaus. Data analysis was performed in accordance with the deductive methodological provision of content analysis. The text of the discussion / interview was considered as the unit of data analysis. The transcribed texts were divided into smaller content units - topics, these into categories, the latter into subcategories. Results. The study revealed that the success of activities depends on internal and external factors. There are some health topics (healthy eating, personal and oral hygiene, prevention of harmful habits) and forms of health activities (such as organizing and conducting events) in which specialists feel that they have sufficient competencies. External factors enabling activities include cooperation of a public health professional both with the educational institution and with the public health bureau, as well as with various other institutions. Support of these specialists and organization of their training is also very important. In certain topics or areas, informants indicated that they feel weaker, such as the topic of sexuality and family preparation. The implementation of health activities is influenced by workload. Declining number of children is a problem in the districts. As a result, public health professionals often work in several educational institutions in order to maintain the assigned workload norm. Then there is a lack of time to implement activities.Conclusion. The success of health activities carried out by public health professionals working in educational institutions depends on internal and external factors. Internal factors that ensure the success of activities include the sense of security of specialists, seeing the meaning of activities, appropriate competences, received support. Working in several institutions and resulting difficulties, lack of communication, undifferentiated workload in large cities and districts can be attributed to external factors hindering the success of activities. Keywords: public health bureaus, public health professionals, educational institutions. [From the publication]