LTSlaugytojai, užimantys skirtingas pareigas ir teikiantys sveikatos priežiūros paslaugas turi atitinkamas slaugytojų kompetencijas, todėl dominuojančios slaugytojų kompetencijos kariuomenės ir skubiosios medicinos pagalbos srityje skiriasi. Kariuomenėje dirbančių slaugytojų kompetencijoje dominuoja susidorojimo su situacija ir darbo vaidmens kompetencijų grupės. Būtent šios dominuojančios kompetencijų grupės iš esmės kariuomenės slaugytojus daro išskirtinius. Kariuomenėje dirbantis slaugytojas reaguoja į situaciją, ja valdo. Susidorojus su situacija, toliau pagal darbo vaidmens kompetencijų grupę yra užtikrinamas sklandus tolesnių užduočių atlikimas. Šio tyrimo tikslas – išanalizuoti, kokios slaugytojų kompetencijos dominuoja kariuomenės ir skubiosios pagalbos srityse. Tyrimui atlikti buvo pasirinktas turinio analizės metodas. Tyrimo metu buvo analizuojami ir lyginami pagrindiniai dokumentai, reglamentuojantys slaugytojų kompetencijas skirtingose srityse. Tyrimo rezultatai. Tiek skubiosios pagalbos srityje, tiek kariuomenės sveikatos priežiūroje labiausiai kreipiamas dėmesys į specialistų gebėjimą susidoroti su kylančiomis situacijomis. Likusios kompetencijų grupės, pagal skiriamą dėmesį ir jų svarbą darbinėje aplinkoje, išsidėstė skirtingai.Išsiaiškinta, kad R. Meretoja (2004) Slaugytojų kompetencijos skalės (angl. Nurse Competence Scale) kompetencijų grupės yra tinkamos naudoti tolesniems slaugytojų kompetencijų tyrimams bei analizėms, nes tai atitinka Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2013/55/ES dėl profesinių kvalifikacijų pripažinimo išvardytų pagrindinių slaugytojų kompetencijų direktyvos punktus. Nustatyta, kad skubiosios medicinos pagalbos specialistų kompetencijoje dominuoja susidorojimo su situacija ir mokymo-instruktavimo kompetencijos grupės. Šių grupių dominavimas parodo, kad pirmiausia skubiosios medicinos pagalbos slaugos specialistai reaguoja, valdo bei susidoroja su situacija. Užtikrinus pacientų saugumą ir stabilizavus sveikatos būklę, suteikiama informacija, pacientai ir artimieji instruktuojami bei mokomi kaip elgtis tolimesniame sveikatos priežiūros etape. Raktažodžiai: kompetencija, slaugytojas, kariuomenė, skubioji medicinos pagalba, sveikatos priežiūra. [Iš leidinio]
ENappropriate nursing competencies, so the dominant competencies of nurses in the military and ambulance emergency care are different. The competences of nurses in the military are dominated by dealing with situation and work role competency groups. These dominant competency groups makes military nurses unique and distinctive. First and foremost, the military nurse responds to and manages the situation. Once the situation has been dealt with, the work role competency group ensures the smooth performance of further tasks. The aim of this study is to analyse which competences of nurses are predominant in the military and ambulance emergency care. The method chosen for the study was content analysis, which involved analysing and comparing the main documents regulating the competences of nurses in the different fields. Study results: both in ambulance emergency care and in military health care, the main focus is on the ability of professionals to deal with situations as they arise. The remaining competency groups are not in the same order in terms of their focus and importance in the work environment.The competency groups of the Nurse Competence Scale by Meretoja (2004) were found to be suitable for further research and analysis of nurses’ competencies, as they are in line with the core competencies of nurses listed in the Directive of the European Parliament and of the Council of the European Parliament and of the Council on the Recognition of Professional Qualifications 2013/55/EU. The competences of ambulance emergency care nurses were found to be dominated by the competency groups coping with the situation and teaching and coaching. The dominance of these groups shows that emergency nursing professionals primarily react, manage and cope with the situation. Once patient safety has been assured and the patient’s condition stabilised, information is provided, and patients and relatives are instructed and taught how to manage the next phase of care. Keywords: competence, nurse, military, emergency medical care, health care. [From the publication]