LTLietuvos sveikatos apsaugos sistemai išgyvenant pokyčius, į sveikatos priežiūros specialistų gretas pradeda įsilieti išplėstinės praktikos slaugytojai. Didesnį pacientų pasitikėjimą šiais specialistais lemia tai, kad magistrantūros studijose jie įgyja papildomų žinių bei gebėjimų dirbti pažangios slaugos praktikoje. Išplėstinės praktikos slaugytojai pradėti ruošti Lietuvoje nuo 2015 metų, o nuo pirmosios laidos baigimo praėjo beveik 5 metai, todėl išanalizavome, kokių tobulinimo kursų yra išplėstinės praktikos slaugytojų profesinei kompetencijai tobulinti. Tyrimo tikslas – išanalizuoti išplėstinės praktikos slaugytojų profesinių kompetencijų tobulinimo galimybes Lietuvoje. Atliktas literatūros turinio analizės ir kokybinis tyrimai. Atliekant turinio analizę, buvo norima sužinoti, kiek ir kokios kategorijos kompetencijų papildomai turi išplėstinės praktikos slaugytojai, lyginant su bendrosios praktikos slaugytojais. Kita tyrimo dalis – švietimo įstaigų internetinių puslapių analizė ir pusiau struktūruotas interviu su formaliojo ir neformaliojo švietimo įstaigomis. Tyrime dalyvavo 10 švietimo įstaigų: 6 formaliojo ir 4 neformaliojo švietimo įstaigos, kurios organizuoja profesinių kompetencijų tobulinimo kursus slaugytojams.Išanalizavus Lietuvos Respublikos teisės aktus, reglamentuojančius bendrosios praktikos ir išplėstinės praktikos slaugytojų tobulinimą ir susisteminus duomenis atskleista, kad išplėstinės praktikos slaugytojai turi tobulinti ir bendrąsias, ir specialiąsias kompetencijas. Atlikus 10 švietimo įstaigų, organizuojančių profesinio tobulinimo kursus sveikatos priežiūros specialistams pasiūlos analizę, nustatyta, kad išplėstinės praktikos slaugytojų profesinių kompetencijų kursus turi tik keturios: dvi formaliojo ir dvi neformaliojo švietimo įstaigos. Tyrimo metu išsiaiškinta, kad išplėstinės praktikos slaugytojai turi galimybę tobulinti tik bendrąsias kompetencijas, o profesinių kompetencijų tobulinimas organizuojamas su kitų sričių sveikatos priežiūros specialistais ir kursų pasirinkimas išlieka ribotas. Raktažodžiai: išplėstinės praktikos slaugytojas, bendrosios praktikos slaugytojas, profesinis tobulėjimas, kompetencija. [Iš leidinio]
ENWhile the Lithuanian health care system is experiencing changes, advanced practice nurses are starting to join the ranks of health care professionals. The greater confidence of patients in these specialists is determined by the fact that by studying for a master‘s degree, they acquire specific knowledge and skills to work in the practice of advanced care. The training of advanced practice nurses has been started in Lithuania since 2015, and almost 5 years have passed since the completion of the first program, therefore we analyzed what in-service training courses are available to improve the professional competence of nurses. The aim of the research – to analyze the possibilities of improving the professional competencies of advanced practice nurses in Lithuania. Content analysis and qualitative research of the literature. The content analysis sought to find out how much and in which category of competences advanced practice nurses have additional competences compared to general nurses. Another part of the research was a web analysis of educational institutions‘ websites and semi-structured interviews with formal and non-formal educational institutions. The study included 10 educational institutions: 6 formal education institutions and 4 non-formal education institutions, which organize professional development courses for nurses. An analysis of the web pages was performed, and a semi-structured 3-question interview was conducted. An analysis of the content of the literature and a qualitative study were carried out to assess the possibilities for improving the competencies of advanced practice nurses. The study involved 10 educational institutions: 6 formal education institutions and 4 nonformal education institutions.After analyzing the legal acts of the Republic of Lithuania regulating the development of general practice and advanced practice nurses and systematizing the data, it was revealed that advanced practice nurses must improve both general and special competencies. The analysis of 10 educational institutions organizing professional development courses for health care professionals revealed that only four of these educational institutions have advanced practice nurses professional development courses: two formal and two non-formal institutions. The study revealed that nurses in advanced practice have the opportunity to develop only general competencies, and the development of professional competencies is organized with health care professionals in other fields and the choice of courses remains limited. Keywords: advanced practice nurse, general practice nurse professional development, competence. [From the publication]