LTCOVID-19 pandemijos metu perėjimas prie nuotolinio mokymo(si) pakeitė universiteto studentų studijų aplinką ir veiklos pobūdį, pailgėjo darbo kompiuteriu laikas. Tuo laikotarpiu didėjo jaunų žmonių fizinis pasyvumas ir sėdimos veiklos trukmė. Darbo tikslas − tirti universiteto studentų gyvenseną, darbo kompiuteriu aplinką ir fizinio aktyvumo ypatumus pandemijos metu. Tyrimas atliktas 2020 m., Lietuvos aukštosiose universitetinėse mokyklose, po pirmosios pandemijos bangos. Apklausoje dalyvavo 201 studentas: 98 vaikinai (48,8%) ir 103 merginos (51,2%). Taikytas Chi kvadrato (χ2) testas. Duomenys laikyti statistiškai reikšmingais, kai p≤ 0,05. Tyrimas atskleidė, kad 50,2% visų tirtų jaunų žmonių prie kompiuterio praleido 6-10 valandų per dieną, 35,8% – 3-5 valandas per dieną ir 11,9% – daugiau kaip 10 valandų per dieną. Per parą kompiuteriu panašų laiko kiekį dirbo ir vaikinai, ir merginos. 68,7% studentų naudojosi nepatogiomis kėdėmis, 68,2% – skundėsi nepakankamu kompiuterinio stalo plotu, 65,7% – nepakankama darbo erdve. 22,9% respondentų naudojo kompiuterį esant labai geram apšvietimui, 55,2% – esant geram, 21,4% – esant vidutiniam apšvietimui. Dirbantys kompiuteriu studentai patyrė trukdymus: 40,8% respondentų trukdė kiti žmonės, 21,4% – triukšmas, 37,8% – buvo trukdomi dėl kitų priežasčių. Daugiau negu pusė apklaustųjų patyrė kaklo, pečių ir nugaros srities skausmus. 10,9% studentų savo fizinę sveikatą vertino kaip labai gerą, 49,3% – gerą, 33,8% – vidutinę ir 6% – blogą.Tik 32,8% studentų teigė, kad turi pakankamai žinių apie fizinės veiklos poveikį sveikatai. Nedidelė dalis tirtų studentų (11,9 proc.) nurodė, kad jie mankštinosi ar sportavo bent 30 minučių kasdien, o 24,9 proc. – mankštinosi bent 30 minučių 2-3 kartus per savaitę, 23,4 proc. – 1 kartą per savaitę. 62,2 proc. jaunų žmonių sutiko, kad jie turėtų būti fiziškai aktyvesni. 37,8 proc. jaunų žmonių dirbdami kompiuteriu reguliariai darė pertraukas. 68 proc. studentų mieliau sportuotų kartu su bendraamžiais ir draugais, o 19 proc. – su šeimos nariais. Išvados. Pandemijos metu dauguma studentų prie kompiuterio praleido daug valandų per dieną ir tik mažuma darė reguliarias pertraukas. Tirti jaunuoliai minėjo netinkamą darbo įrangą ir darbo aplinką, dauguma kentė įvairių kūno vietų skausmus, nurodė, kad deda per mažai pastangų fiziniam aktyvumui ir fizinei veiklai didinti. Dauguma studentų norėtų mankštintis su bendraamžiais ir draugais. Tyrimo rezultatai parodė studentų sveikos gyvensenos ugdymo, saugios ir sveikos darbo kompiuteriu aplinkos kūrimo ir fizinio aktyvumo skatinimo poreikį. Studentų informavimas apie fizinio aktyvumo poveikį sveikatai, jų motyvavimas būti fiziškai aktyvesniems ir patrauklesnės bei prieinamesnės fizinės veiklos organizavimas yra svarbūs veiksniai studentų sveikatai stiprinti. Raktažodžiai: universiteto studentai, gyvensena, pandemija, darbas kompiuteriu, fizinis aktyvumas. [Iš leidinio]
ENDuring the COVID-19 pandemic, the transition to distance learning changed the study environment and the nature of activities of university students, heading to the increase of the computer-based workload. The physical inactivity and the duration of sedentary time in young people increased over this period. The aim of the study was to study the lifestyle of university students, the environment of the work with the computer, and the aspects of physical activity during pandemic. The survey was conducted in Lithuanian universities in 2020, after the first wave of a pandemic, and 201 student (48.8% male and 51.2%) took part in it. Chi-Square test used in the study. The survey showed that a half of students use computer 6-10 hours per day, and 12% – over 10 hours per day. Most young people used unsuitable chair, insufficient computer table area, and insufficient working space. 22.9% of students had a very good, 55.2% – good, and 21.4% – a moderate illumination. During work with the computer, other people distracted 40.8% of students, and 21.4% students were disturbed by noise. Over half of young people had pain in the neck, shoulders, and back area. 10.9% of students selfrated their physical health as very good, 49.3% – as good. 32.8% of students have enough knowledge on physical activities’ impact to health. 11.9% students were exercising or used sport training at least 30 minutes daily, and 24.9% – exercised at least 30 minutes 2-3 times per week. 62.2% of young people agreed that they need more activities that are physical. 38% of students had regular breaks during work with the computer. 68% of students prefer to exercise with peers and friends, 19% – with family members.Conclusions. During the pandemic, most young people spent too many hours per day while working at a computer, and only a minority of students took regular breaks. The young people surveyed mentioned inconvenient working equipment and working environment, and most of them suffered from pain in various parts of the body. Most students indicated that they put too little effort for increasing physical activity. Most students like to exercise with peers and friends. Thus, the development of a healthy lifestyle of students, the creation of a safe and healthy computer-based environment, and the promotion of physical activity need more attention. Informing students about the effects of physical activity on health, motivating them to be more physically active and organizing more attractive and accessible physical activities are important factors in students’ health promotion. Keywords: university students, lifestyle, pandemic, computer, work, physical activity. [From the publication]