Amerindinis perspektyvizmas ir pirmojo asmens perspektyvos įveika

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Amerindinis perspektyvizmas ir pirmojo asmens perspektyvos įveika
Alternative Title:
Amerindian perspectivism and the overcoming of the first-person perspective
In the Journal:
Problemos. 2022, t. 102, p. 159-171
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje svarstoma poleminė tezė, kad Viveiros de Castro amerindinis perspektyvizmas pasižymi pirmojo asmens perspektyvos įveika. Pirmojo asmens perspektyvos vietoje figūruoja multinatūralistinė kosmologinė deiktika. Tai supriešina pastarąją poziciją su transcendentaline perspektyva, tačiau multinatūralizmo tezė amerindinį perspektyvizmą suartina su ekofenomenologija: multinatūralizmo – tikrovių daugio tezė yra indigenous perspektyvos interpretacija, kurią iš dalies apibrėžia ir jų požiūris į Vakarus. Tai reiškia, kad amerindinį perspektyvizmą galima interpretuoti kaip pasipriešinimą natūralizmui. Būtent taip fenomenologijos kilmė suvokiama ekofenomenologijoje. Ontologinis posūkis antropologijoje interpretuojamas kaip labiausiai koordinuotas mėginimas išpildyti antropologinę Husserlio transcendentalinės redukcijos metodo versiją, kuri redukuoja skirtį tarp pirmojo ir trečiojo asmens perspektyvų tam, kad atvertų čiabuvių kosmologinę deiktiką. Oponentai fenomenologiją priešina ontologiniam posūkiui. Pagrindiniai žodžiai: pirmojo asmens perspektyva, amerindinis perspektyvizmas, ontologinis posūkis, fenomenologinė antropologija. [Iš leidinio]

ENAbstract. The paper considers a polemic thesis that Viveiros de Castro’s Amerindian perspectivism is characterized by the overcoming of the first-person perspective. Multi-natural cosmological deictic figures instead of the first-person perspective. This opposes the latter to the perspective of transcendental philosophy. The thesis of multiple worlds is an interpretation of the indigenous perspective which is determined, among other themes, by its point of view toward the West. It implies that Amerindian perspectivism should be understood as resistance to naturalism, akin to phenomenology’s origin as it is conceived in eco-phenomenology. The ontological turn of anthropology is the most concerted attempt to formulate an anthropological version of Husserl’s reduction that reduces the division of first and third-person perspectives to reveal the indigenous cosmological deictics. The opponents of the ontological turn oppose it to phenomenology. Keywords: first-person perspective, Amerindian perspectivism, ontological turn, phenomenological anthropology. [From the publication]

DOI:
10.15388/Problemos.2022.102.12
ISSN:
1392-1126; 2424-6158
Related Publications:
Per fenomenologiją į dzenbudizmą / Algis Mickūnas ; iš anglų kalbos vertė Dalia Kaladinskienė. Vilnius : Baltos lankos, 2012. 183 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/99195
Updated:
2022-12-14 22:10:38
Metrics:
Views: 13
Export: