LTStraipsnyje tęsiame Juozapo Goluchovskio traktatų „Filosofijos reikšmė ištisų tautų ir atskirų individų gyvenime“ ir to, kuris buvo pateiktas 1821 m. Vilniaus universiteto paskelbtam konkursui filosofijos profesoriaus etatui užimti, analizę. Nagrinėjame jo idėjų kaip amžinojo tikrovės prado sampratą bei netarpiškos šio prado įžvalgos galimybės interpretaciją. Konkursiniame traktate „idėjos“ terminas vartojamas kantiškąja prasme, vėliau jis įgyja šelingiškų bruožų. Vis dėlto Schellingo ir Goluchovskio idėjų reikšmės teisingai valstybei sampratos skiriasi. Atkreipiame dėmesį į traktato apie filosofijos reikšmę tropų panašumus į vartotus Platono "Valstybėje" ir teigiame, kad Goluchovskio „idėjos“ termino vartojimas gali būti suprantamas kaip noras sugrąžinti platoniškąją jo prasmę. Raktažodžiai: Schellingas, Platonas, Immanuelis Kantas, valstybė, intelektualinė įžvalga. [Iš leidinio]
ENThe article is a continuation of the analysis of Józef Gołuchowski’s tractates “On the role of the Philosophy in the life of entire nations and individual persons” and that one which was submitted in 1821 to contest the seat of professor of philosophy at Vilnius University. We look into his concept of the ideas as an eternal foundation of reality and his interpretation of its immediate insight. The term of “idea” has a Kantian meaning in the Contest Tractate and then the meaning acquires Schellingian features. Nevertheless, there are differences of Schellingian and Gołuchowski’s concepts of the significance of ideas for the just state. We point to the similarities of tropes in the Tractate on the role of the philosophy to ones used in Plato’s “Republic” and argue that Gołuchowski’s usage of the term of “idea” might be comprehended as his intention to return to its Platonic meaning. Key words: Schelling, Plato, Immanuel Kant, state, intellectual intuition. [From the publication]