LTStraipsnyje sapnų ir vizijų pristatymas Pamokslininkų ordino įkūrėjo šv. Dominyko (Domingo de Caleruega, apie 1174–1221) ikografijoje aptariamas remiantis XVI–XVIII a. Vilniaus pranciškonų ir dominikonų vienuolynų aplinkoje sukurtų dailės kūrinių pavyzdžiais. Lyginant atvaizdus su juos įkvėpusiais pasakojimais, užrašytais pirmajame šventojo gyvenimo aprašyme, vėlesnėse biografijose ir legendose įvardijami skirtingi sapnų ir vizijų vaizdavimo būdai: pasakojimo pristatymas per šv. Dominyko atributus, Pamokslininkų ordino veiklą simbolizuojančią šventojo figūrą arba „čia ir dabar“ vykstančios vizijos kompozicijas. Aptariama, kaip pastarasis žanras, išpopuliarėjęs baroko dailėje, savo įtaigumu nustelbė ankstesnius regėjimų vaizdavimo būdus ir leido šv. Dominyko ikonografijoje įtvirtinti vėlesnes legendas apie vizijas. Atkreipiant dėmesį į šv. Dominyko figūros komponavimą analizuojamuose kūriniuose, aptariamas šventojo vaidmuo sapnų ir vizijų atvaizduose. Reikšminiai žodžiai: šv. Dominykas, dominikonai, pranciškonai, ikonografija, vizijos, sapnai. [Iš leidinio]
ENThe article analyses how dreams and visions are conveyed in the iconography of St Dominic (Domingo de Caleruega, circa 1174–1221). The analysis is based on the examples of the 16th–18th century artworks that belonged to the Dominican and Franciscan convents in Vilnius, Lithuania. Comparing the images with the texts that shaped their iconography, different types of the visual representation of dreams and visions are distinguished. The author maintains that accounts based on the testimonies of witnesses to the canonization process helped to form the main attributes of St Dominic, although they usually did not evolve into popular themes in later visionary art. These attributes became the symbols of the Order of Preachers and the figure of its founder in the representation of the famous dream of Pope Innocent III in the Church of the Holy Spirit in Vilnius. Visionary art that became popular in the baroque era sought to present the exact moment of St Dominic’s vision. Its spectacular compositions overshadowed the previous ways of visualization, as is shown by the examples of the early 16th and 18th-century frescoes from the Churches of Sts Francis of Assisi and Bernardine of Siena and the Holy Spirit in Vilnius. Moreover, in baroque visionary art, legends from a later period were embedded into the iconography of St Dominic as visions of receiving the Rosary or the Portrait of Soriano.The texts dating back to the times of St Dominic and later legends all describe dreams and visions as encounters between heaven and earth. The examples of artworks from the Dominican and Franciscan convents in Vilnius confirm that the concept of dreams and visions was also expressed in the iconography of St Dominic. In the visual representations of these encounters, the saint was shown as a representative of his Order and a mediator between God, other saints and humankind. Keywords: St Dominic, Dominicans, Franciscans, iconography, visions, dreams. [From the publication]