LTGabių vaikų ugdymas yra viena iš ugdymo diferenciacijos (diferencijuoto ugdymo) sričių, kurios pagrindinis tikslas – tirti žmones, turinčius specialių / ypatingų gebėjimų. Gabumo problema dabar tampa vis aktualesnė. Tai lemia visuomenės poreikis ugdyti kūrybingas asmenybes. Šiuolaikinės aplinkos neapibrėžtumas reikalauja ne tik aukšto žmogaus aktyvumo lygio, bet ir jo įgūdžių, gebėjimo elgtis nestandartiškai. Akivaizdu, kad ankstyvas gabių vaikų atpažinimas, mokymas ir lavinimas yra vienas iš pagrindinių švietimo sistemos tobulinimo uždavinių. Tačiau nepakankamas psichologinis mokytojų parengimas / pasirengimas dirbti su vaikais, kurie elgiasi ir mąsto nestandartiškai, lemia netinkamą jų asmeninių savybių ir visos veiklos (į)vertinimą. 2021 metų sausio–kovo mėnesiais atliktas kokybinis tyrimas, kuriame dalyvavo 10 bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų. Pusiau struktūruoto interviu būdu gauti duomenys buvo išanalizuoti taikant content analizės metodą. Nustatyta, kad didžioji dalis mokytojų geba apibūdinti gabius mokinius, pasitiki savo kompetencija juos identifikuoti. Atskleista, kad egzistuoja tam tikri skirtumai tarp analizuotų mokyklų. Vienos mokyklos sistemingai ir kokybiškai ugdo gabiuosius, o kitose nėra bendrų susitarimų dėl gabiųjų ugdymo, trūksta sistemos, pagalbos mokytojams ir mokiniams. Akivaizdu, kad siekiant gerinti gabių mokinių ugdymo kokybę, reikia atnaujinti švietimo dokumentus, kurie reglamentuoja gabių mokinių ugdymą bei kurti vieningą Lietuvos gabių mokinių ugdymo sistemą, remiantis teigiamais mokyklų pavyzdžiais ir ilgamete jų veiklos patirtimi. Pagrindiniai žodžiai: bendrojo ugdymo mokykla, content analizė, gabių mokinių ugdymas, kokybinis tyrimas. [Iš leidinio]
ENThe education of gifted students is one of the areas of differentiated education, the main goal of which is to study people with special/particular abilities. The problem of talent is now becoming more and more relevant. This is primarily due to the need of society to develop creative personalities. The uncertainty of the modern environment requires not only a high level of human activity, but also his skills and ability to behave in a non-standard way. It is obvious that the early identification, teaching and education of gifted students is one of the key challenges in improving the education who behave and think in a non-standard way, leads to inadequate assessment of their personal characteristics and all activities. In January-March 2021, a qualitative study was conducted, in which 10 teachers of general education schools participated. Data obtained through semi-structured interviews were analysed using the content analysis method.It has been found that the majority of teachers are able to describe gifted students, trust their competence to identify them. It has been revealed that certain differences exist between the schools analysed. Some schools systematically and qualitatively educate the gifted, while others lack common agreements on the education of the gifted, there is no system, support for teachers and students. Due to the different conditions, not all gifted students receive appropriate support, and the ongoing programmes accept a limited number of students, which creates a problem of access to the quality education of the gifted. Such situation may have arisen due to the lack of a clear state strategy for the education of gifted students, and educational guidelines for schools and teachers. It is obvious that in order to improve the quality of gifted students’ education, it is necessary to update educational documents, that regulate gifted students’ education and create a unified Lithuanian students’ education system based on positive examples of schools and many years of experience. Keywords: education system, gifted students, semi-structured interviews, qualitative research. [From the publication]