Įmonių socialinė atsakomybė kaip visuomenės ugdymo veiksnys

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Įmonių socialinė atsakomybė kaip visuomenės ugdymo veiksnys
Alternative Title:
Corporate social responsibility as a factor of the society development
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje įmonių socialinė atsakomybė (ĮSA) apibrėžiama kaip visuomenės vystymosi veiksnys. Apibūdinant ĮSA tiek teoriniu, tiek praktiniu aspektais, neapsiribota viena apibrėžtimi, bet pateikiama įvairiapusė samprata. Socialiai atsakingos įmonės savo veikla įgyvendina tiek nacionalinio, tiek globalaus darnaus vystymosi tikslus ir prisideda tiek prie bendruomenės, tiek prie visuomenės ugdymo. Darnios plėtros tikslų įgyvendinimas labai priklauso nuo ĮSA, kuri užtikrina ilgalaikį įvairių subjektų (darbuotojų, vartotojų, susijusių verslų, valdžios atstovų, bendruomenės, suinteresuotos visuomenės) pasitikėjimą ir vadovaujasi pagarbos žmogui, visuomenei bei gamtai vertybiniais principais. Darbo rinkos dalyviai, vartotojai, kaip informacinės visuomenės dalis, informacinių ir ryšių technologijų žinias ir įgūdžius tiesiogiai tobulina tiek savo darbinėje veikloje, tiek įvairiuose vartojimo procesuose, todėl šiuo požiūriu ĮSA yra reikšmingas visuomenės ugdymo instrumentas. Ugdymo procesas apima praeities ir dabarties pasiekimus ir formuoja ateities lūkesčius. Reikšminiai žodžiai: įmonių socialinė atsakomybė, darnus vystymasis, darnaus vystymosi tikslai, skepticizmas. [Iš leidinio]

ENThe processes of modernization of social and economic development take place in various sectors of economic activity at the global level and involve an increasing number of countries and factors in the world. One of the important factors of modernization is corporate social responsibility which leads to sustainable development and modern society development. The issues of corporate social responsibility are relevant and widely addressed at the global level. Socially responsible companies contribute to the development of both the community and the society by pursuing national and global goals of sustainable development. Sustainable business is the path and pursuit of the economic development of every state. Economic, social and environmental problems of any state can be addressed at the microeconomic level, i.e. at the level of companies and organizations in all sectors of economic activity and to lead to sustainable development throughout the country and to develop modern society. The object of the research is corporate social responsibility as a factor of the society development. The aim of the research is to investigate corporate social responsibility as a means of the development of modern society.Research methods: analysis of scientific literature and documents, comparison and interpretation of statistical data. The study discusses the concept of corporate social responsibility emphasizing that it is seen as an essential element and tool of the European social model and the European capacity for sustainable development. The article argues that the achievement of the goals of sustainable development requires corporate social responsibility which, acting in accordance with the principles of good behavior and the principles of the social responsibility standard ISO 26000, cooperates with stakeholders and participates in the development of today’s information society. [From the publication]

DOI:
10.47459/svuv.2020.5.6
ISSN:
2424-6131; 2424-614X
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98938
Updated:
2022-11-24 17:27:52
Metrics:
Views: 41    Downloads: 14
Export: