Realness, and knowledge: two problems with the Vaiśeṣika theory of liberation

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Realness, and knowledge: two problems with the Vaiśeṣika theory of liberation
Alternative Title:
Realumas ir žinojimas: dvi Vaiśeṣikos išsilaisvinimo teorijos problemos
In the Journal:
Sovijus. Tarpdalykiniai kultūros tyrimai. 2021, t. 9, Nr. 1, p. 109-119
Subject Category:
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje nagrinėjama realumo ir žinojimo problema Vaiśeṣikos išsivadavimo teorijoje. Išsivadavimas yra pagrindinis Indijos filosofinių mokyklų tikslas. Tai pasakytina ir apie Vaiśeṣiką, kurioje išsivadavimas apibrėžiamas kaip mentalinių savybių (pažinimo, skausmo ir kt.) nebuvimas savastyje. Tačiau yra problema, susijusi su išsivadavimo apibrėžimu kaip nebuvimu. Vaiśeṣika nepripažino nebuvimo padārthos, o tai reiškia, kad nebuvimas (kaip ir išsilaisvinimas) nėra realus, t. y. neegzistuojantis ir priklausomas nuo savasties. Atsižvelgiant į tai, kaip galima siekti kažko, ko nėra? Šiame straipsnyje siūlau susieti išsivadavimą su specifiniu žinojimo būdu, jogos percepcija, kuri suponuoja kitokią, t. y. antirealistinę, ontologiją. Vienas iš jogos praktikos padarinių yra jogos percepcija, leidžianti pažinti visas padārthas (pasaulį). Dėl jogos percepcijos net ir tariamai egzistuojantys objektai tampa priklausomi nuo suvokėjo. Taigi nėra nebuvimo ar buvimo, nes abu yra vienodai „idealūs“ objektai. Esminiai žodžiai: Vaiśeṣika, išsivadavimas, jogos percepcija, realumas, žinojimas. [Iš leidinio]

ENThis article tackles the problem of realness and knowledge regarding liberation in the Vaiśeṣika school. Liberation is the ultimate goal of Indian philosophical schools. This is also true in Vaiśeṣika, which defines liberation as the absence of mental qualities (cognition, pain, etc.) in the self. However, there is a problem with the definition of liberation as involving absence. Early on, Vaiśeṣika did not recognize absence as padārtha, meaning liberation is not real (non-existent and dependent upon the self). With this in mind, how could one strive for something non-existing? In this article, I propose that liberation has to do with a different mode of knowledge, yogic-perception, which presupposes a different, anti-realist ontology. One of the effects of mastering yoga is yogic perception, which allows one to perceive all padārthas (the world). With yogic perception, even the said-to-beexistent objects of padārthas become dependent on the perceiver. Thus, there is no difference between absence or existence, as both are equally “ideal” objects. Keywords: Vaiśeṣika, liberation, yogic perception, realness, knowledge. [From the publication]

ISSN:
2351-471X; 2351-4728
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98859
Updated:
2022-11-20 14:42:04
Metrics:
Views: 5
Export: