LTŠi mokslo monografija – vienas iš nacionalinio projekto „Lyderių laikas“ leidinių, kuriame analizuojamas Lietuvos savivaldybių mokyklų, kaip pagrindinių švietimo sistemos dalyvių, profesinio kapitalo vystymas. Ilgalaikė projekto „Lyderių laikas“ vizija akcentavo siekį sukurti darniai veikiančią švietimo lyderystės infrastruktūrą, kaip švietimo lyderių atradimo, atskleidimo, ugdymo ir profesinio tobulinimosi sistemą, padedančią jiems nuosekliai ir nuolatos mokytis, įgyvendinti pažangias idėjas, kurti ir veikti drauge vardan mokymosi. Trečiajame projekto etape („Lyderių laikas 3“, įgyvendintam 2017 – 2020 m.) pagrindinis dėmesys skirtas profesinio kapitalo vystymui. Profesinis kapitalas (Hargreaves ir Fullan 2012, 2019), kaip tarpusavyje susijusių žmogiškojo (human), socialinio (social) ir sprendimų (decisional) priėmimo dimensijų sinergija (Hargreaves ir Fullan 2019) ir jos vystymas laikoma vienu iš organizacijos adaptyvumo potencialą (gebėjimo transformuotis pro-aktyvai veikiant nuolat kintančioje situacijoje) atspindinčiu požymiu (attribute), orientuojantis į tai, kad švietimo organizacijos transformacijos epicentras – kiekvieno mokymosi pažanga. Tyrimas, kurio tikslas – atskleisti profesinio kapitalo kaip kompleksinės adaptyvios sistemos pajėgumo struktūrą ir dinamiką, remiasi kompleksiškumo teorija. Jos pagrindas - kompleksinių adaptyvių sistemų analizė, teigiant, kad kompleksinės adaptyvios sistemos sudarytos iš didelio skaičiaus heterogeniškų agentų, sąveikaujančių tarpusavyje ir su aplinkos elementais, veikiančių pagal savo vidines taisykles, netiesiškai keičiančių savo elgesį priklausomai nuo kitų sistemos agentų ir aplinkos elgsenos, ir taip suformuojančių naujus, ankščiau nepažintus visai sistemai būdingus elgesio modelius.Probleminiai klausimai: Kokie yra mokyklos, kaip kompleksinės adaptyvios sistemos, požymiai? Kokia yra profesinio kapitalo, kaip kompleksinės adaptyvios sistemos pajėgumo, struktūra ir jo komponenčių sąveikos? Kokie yra projekto „Lyderių laikas 3“, kaip profesinio kapitalo vystymo, erdvės požymiai? Kokia yra profesinio kapitalo dinamika projekto inicijuotų daugiakomponenčių sąveikų lauke? Kiek projekto „Lyderių laikas 3“ sukurta erdvė keičia lyderystę kaip profesinio kapitalo gyvybinę jėgą? Kaip lyderystė skatina profesinio kapitalo, kaip kompleksinės adaptyvios sistemos pajėgumo, vystymą(si)?. [Iš Įvado]
ENThis scientific monograph is one of the publications for the national project "Time for Leaders", which analyzes the development of professional capital of Lithuanian municipal schools as key participants in the education system. The long-term vision of the "Time for Leaders" project emphasized the goal of creating a cohesive educational leadership infrastructure as a system for discovering, enabling, educating and professionally developing education leaders, enabling them to learn consistently and continuously, implement innovative ideas, and create and work together for the sake of learning. The third stage of the project ("Time for Leaders 3", implemented in 2017 - 2020) focused on the development of professional capital. Professional capital (Hargreaves and Fullan, 2012; 2019) as a synergy of interrelated human, social and decisional dimensions (Hargreaves and Fullan, 2019) and its development is considered one of the attributes of an organizations adaptive potential (ability to transform proactively in a constantly changing situation), with the focus being on the fact that the epicenter of the transformation of the educational organization is the progress of everyone's learning. The study, which aims to reveal the structure and dynamics of the capacity of professional capital as a complex adaptive system, is based on the theory of complexity. It is based on the analysis of complex adaptive systems, claiming that complex adaptive systems consist of a large number of heterogeneous agents that interact with each other and with environmental elements and that act according to their internal rules, changing, in a nonlinear way, their behavior depending on behavior of other system agents and environment, thus forming new, previously unfamiliar system-wide patterns of behavior.Research questions: What are the characteristics of school as a complex adaptive system? What is the structure of professional capital as capacity of a complex adaptive system and what are the interactions of its components? What are the features of the "Time for Leaders 3" project as a space for the development of professional capital? What is the dynamics of professional capital in the field of project-initiated multicom-ponent interactions? To what extent does the space created by the "Time for Leaders 3" project change leadership as the vital power of professional capital? How does leadership promote the development of professional capital as a capacity for a complex adaptive system?. [From the publication]