LTLietuvos nacionalinis muziejus pasitikdamas Vilniaus miesto 700 metų jubiliejų pristato visuomenei vieną svarbiausių XIX a. Lietuvos istorijos ir kultūros ikonografinių šaltinių - Jono Kazimiero Vilčinskio leistą Vilniaus albumą. Tai didžiausia ir žinomiausia XIX a. Lietuvos grafikos kolekcija. Šis savotiškas tęstinis leidinys, išsiskiriantis atspaudų dydžiu, kokybe, temų įvairove, net keletą dešimtmečių pildęsis naujais spaudiniais, apima daugiau nei 310 skirtingų pavadinimų vaizdų. Albumo lakštų reprodukcijos dažnai pastebimos mokyklinių vadovėlių puslapiuose, istorikų darbuose, įvairių įstaigų, kavinių ar privačiuose interjeruose, puošia suvenyrinius dirbinius. Daugiausia matomi ir viešojoje erdvėje eksploatuojami albume sudėti Vilniaus architektūriniai peizažai. Dažnas iš mūsų tik su šiais žinomiausiais vaizdais tapatina ir visą albumą. Nepaisant leidinio lakštų populiarumo, iki šiol Vilniaus albumas nesulaukė išsamios, visus šešiose albumo serijose paskelbtus vaizdus pristatančios publikacijos. Lietuvos nacionalinis muziejus jau kurį laiką populiarino J. K. Vilčinskio leidinius. 1987 m. pasirodė aplankas su 24 Vilniaus albumo iliustracijomis, kurį parengė muziejininkė Zofija Budrytė. 2000 m. iš spaudos išėjo knyga Vilnius Jono Kazimiero Vilčinskio leidiniuose su beveik 100 Vilniaus albumo iliustracijų, 2005 ir 2006 m. išleisti sieniniai kalendoriai su albumo Vilniaus vaizdais ir maldyno paveikslėliais. Pamažu subrendo mintis parengti išsamią Vilniaus albumo publikaciją su visais jame išleistų litografijų ir raižinių vaizdais. Nė viena Lietuvos atminties institucija neturi pilno Vilniaus albumo komplekto. Ši knyga sudaryta Lietuvos nacionalinio muziejaus kolekcijos pagrindu, papildžius ją kitų Lietuvos muziejų, bibliotekų ir privačiuose rinkiniuose saugomais lakštais. [Iš Pratarmės]
ENIn anticipation of the 700th anniversary of the city of Vilnius, the National Museum of Lithuania presents to society one of the most important iconographic sources of the nineteenth-century history and culture of Lithuania - The Vilnius Album published by Jan Kazimierz Wilczyński. It is the largest and best-known collection of nineteenth-century Lithuanian graphic art. This continuous publication of sorts, supplemented with new works over several decades, includes more than 310 titles of images and is distinguished by the size and quality of prints and a large variety of themes. Reproductions of the album's sheets often appear on the pages of school textbooks, historical works, interiors of various offices, cafes or private residences, and decorate souvenir artefacts. The most visible and most frequently featured in the public space are the album's architectural landscapes of Vilnius. Quite many of us tend to identify the entire album with these most popular images. Despite the popularity of its sheets, The Vilnius Album has not yet received a thorough analysis that would include all the images published in its six series. The National Museum of Lithuania has been popularising Wilczynski's publications for quite some time. In 1987, a folder with twenty-four illustrations of The Vilnius Album prepared by museologist Zofija Budrytė came out.'.In 2000, the book Vilnius in Jan Kazimierz Wilczynski's Publications with nearly a hundred illustrations of The Vilnius Album was published, and wall calendars with views of Vilnius and prayer book pictures from the album appeared in 2005 and 2006. Gradually, an idea to prepare a comprehensive publication of The Vilnius Album containing images of all the published lithographs and engravings has taken shape. None of the memory institutions of Lithuania holds a complete set of The Vilnius Album. This book has been compiled on the basis of the collection of the National Museum of Lithuania, with an addition of sheets held in other Lithuanian museums, libraries and private collections, exhibits from the National Museums in Warsaw and Krakow, and copies held in the National Library in Warsaw. The book has been prepared as a scholarly catalogue-album, with priority given to the images. Each image is accompanied by artwork information, indicating the title, date, artists, technique, size (the size of all prints is given in centimetres, and the sizes of medallions are indicated in millimetres), signatures, inscriptions, provenance, location and the inventory number. In the catalogue part of the book, the system of cataloguing the sheets into series and notebooks used by Wilczyński has been discarded with the aim to group together illustrations of the same theme or even images of the same object originally published in separate series. [From the Preface]