Headmasters’ attitudes towards career management opportunities for pre-school education teachers

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Headmasters’ attitudes towards career management opportunities for pre-school education teachers
In the Journal:
Regional formation and development studies. 2022, Nr. 2 (37), p. 66-76
Summary / Abstract:

LTLietuvos pažangos strategijoje „Lietuva 2030“ išreikštas siekis kurti sumanią visuomenę, tam būtini visuomenės ir institucijų valdymo pokyčiai. Nuolat kintančiame pasaulyje keičiasi ir švietimo tikslai, švietimo politikos formuotojų, visuomenės bei tėvų lūkesčiai dėl švietimo sistemos. Siekiant įgyvendinti šią misiją esminis vaidmuo tenka švietimui, tad dėmesio centre yra teigiamai visuomenės atžvilgiu nusiteikęs kompetentingas pedagogas, savo karjeros pasirinkimu patenkintas ugdytojas, nuolat siekiantis tobulinti savo kompetencijas. Toks pedagogas gali nemažai prisidėti prie darnios ir sumanios bendruomenės kūrimo. Taigi tiek moksliniu, tiek praktiniu lygmenimis svarbu ieškoti atsakymų, kaip pritraukti jaunimą rinktis mokytojo profesiją, padėti esamiems pedagogams ugdytis būtinas kompetencijas ir sėkmingai valdyti savo karjerą. Ikimokyklinio ugdymo įstaigoms reikia pedagogų, pasižyminčių profesiniu meistriškumu, nuolat savo kompetencijas tobulinančių lyderių. Šiame kontekste aktuali problema – pedagogo karjeros valdymas. Čia ypač svarbi ne tik paties pedagogo motyvacija, bet ir įstaigos vadovo vaidmuo sudarant pedagogo karjeros plėtros sąlygas ir numatant galimybes, tad straipsnio tikslas – atskleisti ikimokyklinio ugdymo įstaigos vadovų požiūrį į pedagogo karjeros valdymo galimybes. Pasirinktas objektas – pedagogo karjeros valdymas ikimokyklinio ugdymo įstaigoje vadovų požiūriu. Siekiant atskleisti ikimokyklinio ugdymo pedagogų karjeros valdymo galimybes (vadovų požiūriu), atliktas kokybinis tyrimas. Pasirinktas struktūruoto interviu metodas. Tyrime dalyvavo Vakarų Lietuvos vienos savivaldybės ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai, kurių vadovavimo stažas – ne mažesnis kaip 10 metų. Interviu vyko su penkiais ikimokyklinių įstaigų vadovais ir jų pavaduotojais. Visi tyrime dalyvavę vadovai – moterys.Numatytos interviu temos: ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogų karjeros valdymo sistemos ugdymo įstaigose struktūra, karjeros valdymo priemonės, geroji patirtis, įžvalgos dėl karjeros valdymo tobulinimo. Tyrimo rezultatai apdoroti skelbiamosios (manifestinės) turinio analizės metodu. Remiantis analizuota literatūra, karjerą galima apibrėžti kaip sąmoningus asmens veiksmus projektuojant ir keičiant profesinę veiklą, nuolatinį profesinį tobulėjimą. Pedagogų karjeros valdymas yra nuolatinis procesas. Mokslinių šaltinių analizės pagrindu išskirti šie esminiai ikimokyklinio ugdymo karjeros valdymo komponentai: karjeros galimybių ir tinkamumo profesijai tyrimas, karjeros tikslų formulavimas, asmeninio plano juos įgyvendinant rengimas, strategijos įgyvendinimas, grįžtamojo ryšio teikimas ir karjeros vertinimo analizė, leidžianti numatyti karjeros valdymo tobulinimą. Siekiant veiksmingai visa tai įgyvendinti, būtina ne tik parengti asmeninį karjeros valdymo planą ir jį įgyvendinti, bet ir vadovo pastangomis sudaryti palankias pedagogo profesinės veiklos bei būtinų kompetencijų tobulinimo sąlygas.Apibendrinus kokybinio tyrimo rezultatus, daromos išvados, kad tobulinant pedagogų profesinę karjerą reikšminga ne tik įstatyminė šalies bazė, siekiant užtikrinti pedagogams profesinio tobulėjimo galimybes svarbus vaidmuo tenka ir įstaigos vadovui. Tyrimas atskleidė, kad vadovai taiko šias pagrindines karjeros valdymo priemones: pedagogų kvalifikacijos tobulinimas, motyvavimas, grįžtamasis ryšys, savišvietos skatinimas, veiklos vertinimas. Visi tyrime dalyvavę ikimokyklinio ugdymo vadovai suvokia pedagogo karjeros būtinybę ir svarbą, tačiau ne visi siekia sukurti nuoseklią pedagogo karjeros valdymo sistemą. Valdant pedagogo karjerą iniciatyva deleguojama pačiam pedagogui. Savo ruožtu vadovai teigia įstaigose plėtojantys kai kuriuos pedagogo karjeros valdymui svarbius aspektus: kuria palankią kompetencijų tobulinimo aplinką, sistemingai teikia informaciją apie kvalifikacijos tobulinimo galimybes, remia finansiškai bei psichologiškai. Pagrindiniai žodžiai : ikimokyklinio ugdymo pedagogų karjeros valdymas, pedagogai, ikimokyklinių įstaigų vadovai. [Iš leidinio]

ENIn an ever-changing world, the goals of education and the expectations of education policy makers, society and parents for the education system are also changing. Pre-school educational institutions need teachers with professional excellence and leadership skills who are constantly improving their competencies. In this context, the management of a teacher’s career is becoming a particularly important issue. In the management of a teacher’s career, not only the motivation of the teacher himself but also the role of the headmaster is very important in creating conditions and providing opportunities for the development of a teacher’s career. The article reveals the attitude of headmasters in pre-school educational institutions to the possibilities of pedagogue career management. It presents the results of qualitative research (interviews with headmasters in pre-school institutions), which revealed that headmasters understand the importance of teachers’ career management both for the teacher himself and for the quality of the institution’s activities. Some headmasters take care of a teacher’s career, creating conditions for improving competencies, and providing financial and psychological support. However, not all headmasters in pre-school institutions create favourable conditions for the development of a teacher’s career by delegating this function to the teacher himself. KEY WORDS: teachers’ career management, pre-school education institution, teachers, headmasters of pre-school education institutions. [From the publication]

DOI:
10.15181/rfds.v37i2.2422
ISSN:
2029-9370; 2351-6542
Related Publications:
  • Kokybiniai tyrimai : principai ir metodai : vadovėlis socialinių mokslų studijų programų studentams / Vilma Žydžiūnaitė, Stanislav Sabaliauskas. Vilnius : Vaga, 2017. 375 p.
  • Profesinė branda: teorijos ir tyrimai / Julita Navaitienė. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2014. 302 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98621
Updated:
2022-11-07 18:14:22
Metrics:
Views: 18    Downloads: 5
Export: