LTLietuvoje mediniai, gyvuliams po kaklu kabinami varpeliai vadinti ketveriopai: 1) skrabalai, 2) barškalai (barškalainės, baršketai, barškynė, barškulis), 3) klebetas, (kleketas, kleg) učiai), 4) kankalas. Geografiškai varpelių vardai išsidėstę šitaip: 1 – šiaurės vakarų, 2 – pietų, 3 – pietų ir šiaurės, 4 – vakarų Lietuvoje. Visi vardai yra onomatopėjiniai, t. y. mėgdžiojančios bei triukšmą, kalbą atspindinčios kilmės. Jie reiškia garsą, triukšmą, barškesį, girgždesį, daužesį, greitą kalbą, plepalus, tauškalus, riksmą, šūksnį. Reikšmės, besisiejančios su greita kalba, plepalais, tauškalais, paplitusios vakarų ir rytų, su daužesiu, bildesiu, trinksėjimu – pietų ir šiaurės Lietuvoje. Sąsajos su kalba įžvelgtinos Žemaitijoje, likusios medinių varpelių vardų prasmės paplitusios Aukštaitijoje. Varpelių naudojimo papročiai Lietuvoje ir kaimyniniuose kraštuose rodo, kad be signalinės, labai svarbi buvo ir apsisaugojimo paskirtis, o tai sustiprina iškeltą hipotezę, kad šių įrankių keliamas garsas galėjo reikšti ir protėvio kalbą, įprastą seniesiems tikėjimams reikšmę. PAGRINDINIAI ŽODŽIAI: mediniai varpeliai, Lietuva, triukšmas, bildesys, braškesys, tarškėjimas, plepėjimas, protėviai, kultas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Medinio varpelio pavadinimas; Onomatopėja; Reikšmė; Prasmė; Name of wooden bell; Onomatopoeia; Meaning; Sense.
ENThere are four forms of the names of wooden bells in Lithuania: the first one is skrabalai, the second – barškalai (barškalainės, baršketai, barškynė, barškulis), the third – klebetas, (kleketas, klegučiai), and the fourth – kankalas. These names are spread geographically in various parts of Lithuania: 1 – in northwestern, 2 – in southern, southwestern and eastern, 3 – southern and northern, 4 – in western Lithuania. These all senses of the meaning of the wooden bells are onomatopoeias, i. e. these names are of sound, noise, tattle and next activity imitation origin. Looking geographically, meanings concerning with the patter, tattle, chatter are spreading in the western and eastern, while senses linked with the shake, throw, knock, rattle – in the southern and northern Lithuania, with the speaking of ancestors – in the western Lithuania. Other senses are spread in the Highlanders dialects. Most probably, these all senses reflect not only direct purpose of these tools, but even indirect meaning of its sound, connected with the cult of ancestors. [From the publication]