Mokinių matematikos pažangumo ir mokytojo elgesio, valdant klasę, sąsajos: ką rodo mokymosi duomenų pirminė analizė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Mokinių matematikos pažangumo ir mokytojo elgesio, valdant klasę, sąsajos: ką rodo mokymosi duomenų pirminė analizė
Alternative Title:
Relationship between students’ math achievements and teacher‘s behaviour managing the classroom: what does the primary analysis of learning data show
In the Journal:
Pedagogika [Pedagogy]. 2022, 146, 2, p. 60-79
Summary / Abstract:

LTKlasės valdymas yra vienas iš veiksnių, darančių įtaką mokinių pasiekimams. Teoriniu atžvilgiu galime matyti šešias klasės valdymo prieigas, kurių įvairūs elementai, siekiant koreguoti netinkamą mokinių elgesį, paprastai yra integruojami. Straipsnyje, remiantis į elgesį ir mokymo programą orientuotomis klasės valdymo teorijų įžvalgomis, pristatomi 12-os mokyklų 2020–2021 m. mokymosi duomenys ir analizuojama mokytojo elgesio kintamųjų sąsajos su mokinių matematikos pažangumu. Esminiai žodžiai: mokinio pažangumas, klasės valdymas, vertinimo dažnumas, pagyrimai, pastabos, mokymosi duomenų analizė. [Iš leidinio]

ENEffective classroom management, setting classroom rules, and responding appropriately to students’ disruptive behaviour comprise some of the most significant factors influencing students’ math achievements. At a theoretical level, we can distinguish six different approaches to classroom management: behavioural, internal control, ecological, discourse, curriculum, and interpersonal relationships. At a practical level, teachers usually integrate elements of all six approaches to correct students’ disruptive behaviour. This paper presents learning data analysis from 12 schools in one city for the period from 2020 to 2021 and analyses the impact of different teacher behavioural variables (frequent assessment, praise, remarks) on students’ mathematical achievements. The primary analysis of learning data shows that students’ achievements in mathematics are not dependent on certain teacher’s behaviour variables managing the classroom. The frequency of assessment, teacher’s praise, and making remarks on students’ behaviour sent to parents or students do not have any impact on mathematics achievements of the latter. However, have been found that teachers are several times more likely to make remarks than praise, although some researchers suggest that praise can be effective. Recognising that classroom management, as one of the highly significant elements of quality teacher’s performance, is a complex phenomenon, further research is needed. Keywords: students‘ achievements, teacher‘s behaviour, classroom management, frequent assessment, praise, remarks, learning data analysis. [From the publication]

DOI:
10.15823/p.2022.146.3
ISSN:
1392-0340; 2029-0551
Related Publications:
Mokymosi duomenų analizė, kaip metakognityvinis įrankis technologijomis grindžiamoje mokymo(si) aplinkoje : disertacija / Rita Misiulienė. Vilnius : Vytauto Didžiojo universitetas, 2021. 119 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98462
Updated:
2022-10-29 20:16:37
Metrics:
Views: 17    Downloads: 5
Export: