Conflict management by increasing its functionality in case of Lithuanian organizations

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Conflict management by increasing its functionality in case of Lithuanian organizations
Alternative Title:
Konfliktų valdymo gerinimas didinant jų funkcionalumą Lietuvos organizacijose
In the Journal:
Organizacijų vadyba: sisteminiai tyrimai [Management of Organizations: Systematic Research]. 2022, Nr. 87, p. 119-133
Summary / Abstract:

LTKonfliktų valdymo būdai organizacijose lemia konfliktų sprendimą ir baigtį. Daugybė tyrimų rodo, kad disfunkciniai ir prastai valdomi konfliktai organizacijose neigiamai veikia produktyvumą ir darbo rezultatus, o jei konfliktai yra netinkamai valdomi, ateityje organizacijoje kils dar daugiau disfunkcinių konfliktų. Straipsnyje sprendžiama tyrimo problema – kaip pagerinti konfliktų valdymą didinant jo funkcionalumą Lietuvos organizacijose. Konfliktas apibrėžiamas kaip procesas, kurio metu vienas individas suvokia, kad kitas asmuo daro įtaką tam, kas pirmajam svarbu neigiama prasme, kas sąlygoja nesutarimą, opoziciją ar net blokuoja individų elgesį siekiant individualių ar grupės tikslų. Visuotinai pripažįstama, kad konfliktai organizacijose yra neišvengiami ir skiriasi jų funkcionalumas: funkcinis (konstruktyvus) konfliktas, galintis pagerinti našumą, ir disfunkcinis (destruktyvus) konfliktas, dėl kurio prastėja veiklos rezultatai. Visgi konfliktai dažniausiai sukelia stresą darbuotojams, o lyderiai tradiciškai stengiasi išvengti konfliktų. Paveikūs vadovai šiandien nevengia konfliktų, bet stengiasi juos valdyti organizacijoje. Išskiriami santykių, užduočių ir proceso konfliktų tipai. Daugybė tyrimų rodo, kad santykių konfliktas yra disfunkcinio pobūdžio. Pabrėžiamas užduočių konflikto funkcionalumo klausimo dviprasmiškumas, o proceso konfliktai gali būti naudingi. Galimi įvairūs konfliktų valdymo stiliai – tai elgesio modeliai, padedantys individams pasirinkti, kaip funkcionaliai spręsti konfliktus organizacijose. Pasiūlytas konfliktų valdymo strategijų modelis, skirtas grupiniams konfliktams organizacijose, atsižvelgiant į atkaklumo ir bendradarbiavimo laipsnį: konkurencija, bendradarbiavimas, kompromisas, prisitaikymas ir vengimas. Teigiama, kad organizacijose bendradarbiavimo strategijos vertinamos kaip funkcionaliausios, o konkurencinės strategijos mažina našumą.Atlikus konfliktų valdymo Lietuvos organizacijose tyrimą, galima teigti, kad konfliktų valdymas yra aktuali tema daugumai organizacijų, o užduočių konflikto tipas yra dažniausias, kadangi jis bent iš dalies yra disfunkcinės prigimties. Proceso konfliktai daugumoje organizacijų egzistuoja iš dalies, pastebima mažiau santykių konfliktų. Ieškant būdų, kaip stiprinti konfliktų organizacijose funkcionalumą, reikėtų atkreipti dėmesį į tyrimo rezultatą, kad didėjant organizacijai disfunkcinių konfliktų tipų, santykių ir iš dalies užduočių konfliktų dalis didėja. Dėl to organizacijoms siūloma ieškoti modernių galimybių plėtoti užsakomųjų paslaugų teikimą ar kitas tinklų kūrimo formas, o ne skatinti organizacijos augimą, didinant darbuotojų skaičių. Kalbant apie lyčių pasiskirstymą organizacijose, galima būtų pasiūlyti gerinti vyrų ir moterų balansą organizacijoje taikant multikultūrinio valdymo metodus, nes moterų dominavimas valdant konfliktus lemia disfunkcinius santykių ir užduočių konfliktus, o vyrų kolektyve vyrauja iš prigimties funkcionalesni proceso tipo konfliktai. Esant disfunkciniam iš prigimties santykių konfliktų tipui, galima pasiūlyti naudoti bendradarbiavimo strategiją vietoj kompromiso strategijos, nes tyrimai parodė, kad ji geriausiai tinka daugumoje apklaustų Lietuvos organizacijų konfliktinių aplinkų. Siekiant išspręsti konfliktus, siūloma naudoti derybas kartu su kompromiso konfliktų valdymo strategija, nes tai pasirodė esąs rezultatyvus konfliktų valdymo būdas organizacijose. Raktiniai žodžiai: konfliktai organizacijose, konfliktų valdymas, konfliktų valdymo strategijos, konfliktų tipai, funkciniai konfliktai. [Iš leidinio]

ENThe paper analyses how to manage conflict by increasing the level of conflict functionality. A quantitative survey of employees in Lithuanian organizations case revealed the functionality of different conflict types and conflict management strategies as well as the characteristics of the organizational environment that reduce it. Keywords: conflict in organization, conflict management, conflict management strategies, conflict types, functional conflicts. [From the publication]

DOI:
10.2478/mosr-2022-0007
ISSN:
1392-1142; 2335-8750
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98459
Updated:
2022-10-29 18:11:42
Metrics:
Views: 27    Downloads: 8
Export: