Fonologinių gebėjimų apibrėžtis, įvertinimas bei sąsajos su skaitymo sutrikimu (disleksija)

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
  • Lietuvių kalba / Lithuanian
  • Anglų kalba / English
Title:
Fonologinių gebėjimų apibrėžtis, įvertinimas bei sąsajos su skaitymo sutrikimu (disleksija)
Alternative Title:
Definition, assessment of the phonological skills and their correlations with the reading disability (dyslexia)
In the Journal:
Specialusis ugdymas [Special Education]. 2021, Nr. 2 (43), p. 53-79, 81-108
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pateikiama teorinė fonologinių gebėjimų apibrėžties ir struktūros analizė: atskleidžiama fonologinių gebėjimų samprata, jų grupės, sąsajos su skaitymo sutrikimu (disleksija). Taip pat šiame straipsnyje susitelkiama ties išsamiu fonologinių gebėjimų įvertinimo ypatumų tarptautiniu ir nacionaliniu mastu aptarimu. Teoriniam fonologinių gebėjimų konceptui atskleisti atlikta Lietuvos bei užsienio autorių mokslinių publikacijų analizė. Atlikta koncepto analizė leidžia teigti, kad fonologiniai gebėjimai apima fonologinį suvokimą, trumpalaikę atmintį bei greitą vardijimą. Tai bene dažniausiai užsienio šalyse tyrinėjami fonologiniai procesai, susiję su skaitymu ir(ar) rašymu. Gausūs skirtingomis užsienio kalbomis atlikti tyrimai leido parodyti akivaizdžias fonologinių gebėjimų ir skaitymo sutrikimo (disleksijos) sąsajas. Nustatyta, jog asmenims, turintiems disleksiją, būdingi nepakankami šios srities gebėjimai. Tačiau apžvelgtų ilgalaikių tyrimų rezultatai rodo, jog skaitymo pasiekimus ikimokykliniame ar priešmokykliniame amžiuje geriausiai prognozuoja du rodikliai: fonologinis suvokimas ir greitas vardijimas. Panašaus pobūdžio mokslo darbai, kuriuose analizuojamos fonologinių gebėjimų ir skaitymo lietuvių kalba koreliacijos, kol kas gana reti. Todėl prieš pateikiant tvirtą, moksliniais įrodymais grįstą išvadą šiuo klausimu būtina sukaupti daugiau empirinių duomenų. Taip pat akivaizdus nacionalinių tyrimų apie vaikų, turinčių kalbėjimo ir kalbos sutrikimų, fonologinius gebėjimus, poreikis. [Iš leidinio]

ENThe article presents a theoretical analysis of the definition and structure of phonological skills: the concept of phonological skills as well as groups of them and correlations with the reading disability (dyslexia) are revealed. Also, the present paper focuses on a comprehensive discussion on characteristics of assessment of phonological skills at both international and national scales. To reveal the theoretical concept of phonological skills, an analysis of scientific papers published by Lithuanian and foreign authors have been carried out. The conducted analysis of the concept allows declaring that phonological skills encompass phonological awareness, short-term memory and rapid naming. These are perhaps the most frequently analysed phonological processes related to reading and (or) writing in foreign countries. Extensive research conducted in various foreign languages allowed demonstrating obvious correlations between phonological skills and reading disability (dyslexia). It was found out that individuals with dyslexia had insufficient skills in this field. Nevertheless, results of the surveyed long-term investigations demonstrate that two indicators predict reading attainments in pre-school and pre-primary age best: phonological awareness and rapid naming. Similar research works dealing with correlations between phonological skills and reading in the Lithuanian language are quite rare. Therefore, before presenting a firm conclusion based on scientific evidence on the question under investigation, it is necessary to accumulate more empirical data. Moreover, the demand for national research on phonological skills of children with linguistic and speech impairments is obvious. [From the publication]

DOI:
10.15388/se.2021.v2i43.6
ISSN:
1392-5369; 2424-3299
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/98279
Updated:
2022-11-14 21:09:49
Metrics:
Views: 187    Downloads: 58
Export: