LTTechnologinės pažangos ir vartotojiškumo visuomenėje atsakingo verslo samprata tampa neišvengiamai svarbi įmonės veiklos plėtros užtikrinimui. Lu ir kt. (2020) akcentuoja, kad verslui, siekiant užsitikrinti veiklos tęstinumą ir tinkamai atliepti vartotojų poreikius, pelno būtina siekti kuriant ilgalaikę gerovę visuomenei ir aplinkai. Kitaip tariant, įmonės nebėra suvokiamos tik paslaugų ar produktų tiekimo ribose – perspektyvumui, patrauklumui, veiklos efektyvumui užtikrinti svarbus teisinių aspektų nustatymas bei jų laikymasis, socialinės atsakomybės plėtra, apimanti sąžiningą, aplinkosaugą propaguojančią, saugią darbo aplinką kuriančią veiklą bei tikslinga informacijos sklaida, akcentuojanti etinio ir socialinės atsakomybės aspekto svarbą. Atsakingo verslo samprata, siejama su socialine atsakomybe, skaidria ir tikslinga informacijos sklaida bei teisinio reglamentavimo laikymusi aktuali ir AB „Telia Lietuva“ ateities perspektyvoms: įmonės patrauklumo didinimui, veiklos gerinimui. Taikant mokslinių šaltinių analizės, dokumentų analizės bei komunikacijos priemonių turinio analizės metodus apžvelgta AB „Telia Lietuva“ veikla atsakingo verslo komunikacijos atžvilgiu bei išsiaiškinta įmonės pozicija teisinio reguliavimo ypatumų, socialinės atsakomybės bei komunikacijos atžvilgiu. [Iš leidinio]
ENDescription of the analysis of AB “Telia Lietuva” in the aspect of responsible business communication. The concept of responsible business in the society based on of technological progress and consumerism becomes inevitably important for creating long-term prosperity: it is significant not only to satisfy the needs of a customer and clearly define legal aspects, but also to develop corporate social responsibility, publicize ethical and purposeful information. A company that has a proper legal regulation, follows the principles of social responsibility both in business activities and communication, becomes attractive and promising: this strategy is also relevant for the future perspectives of AB “Telia Lietuva” in order to improve the efficiency of the company in business field. The aim of the analysis of AB “Telia Lietuva” in the aspect of responsible business communication – to provide recommendations for the improvement of AB “Telia Lietuva” operations according to the criteria of responsible business. Methods of the analysis of AB “Telia Lietuva” in the aspect of responsible business communication – analysis of scientific literature and other sources, analysis of documents and content in communication tools. The results / conclusions. 1. The analysis of scientific and other literature shows the importance of legal regulation, social responsibility and communication ethics: compliance with laws, concern for the well-being of employees, customers and the environment, attention to ethical communication is significant for the company’s future prospects and performance. 2. The performed analysis of AB “Telia Lietuva” documents and other legal information allows to state that all the company documentation is law-legitimized. [From the publication]