Organizacinės kultūros vystymo modelis

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Organizacinės kultūros vystymo modelis
Alternative Title:
Organizational culture development model
Summary / Abstract:

LTŠiandieniniame pasaulyje kiekvienai organizacijai jos organizacinė kultūra kasdien tampa vis svarbesnė (Schein, 1992). Šią organizacijos kultūros svarbą lemia tiek konkurencija tarp įmonių, sparti globalizacija, tiek ir žmogiškųjų išteklių tobulėjimas ir jų didėjanti svarba įmonėse. Dar daugiau, pastaraisiais dešimtmečiais smarkiai kito ir pačios organizacijos koncepcijos suvokimas – organizacijos imamos suvokti kaip gyvas organizmas, o ne tik kaip tam tikras dirbtinai sukurto mechanizmas (Kvedaravičius, 2005). Tad natūralu, kad ir kiekvienos organizacijos veiklos sėkmingumą lemia ne tik jos turima bei taikoma strategija, struktūra ar įvairūs organizaciniai procesai, tačiau ir jos vidinė kultūra (Zakarevičius, 2004). Taigi, organizacinė kultūra yra labai svarbus organizacijos veiklos efektyvumo gerinimo veiksnys, tačiau didžiausia jo problema yra ta, kad labai sunku pamatyti bei išmatuoti šio veiksnio poveikį, todėl dažniausiai organizacijų vadovai ir susitelkia ties labiau apčiuopiamomis organizacinėmis procedūromis, technologijomis ir veiklos rodikliais, nustumdami į šalį šį svarbų žmogiškiesiems ištekliams rodiklį (Grūdienė, 2009). Dar daugiau, žmogiškieji ištekliai yra būtent tas veiksnys, kuris padeda išlaikyti jos konkurencingumą sudėtingoje, bei nuolat besikeičiančioje išorinėje verslo aplinkoje (Juknevičienė, 2006). Tad organizacija gali tapti stiprėti tik tada, kai ji, siekdama veiklos efektyvumo bei konkurencingumo pripažįsta žmogiškuosius išteklius kaip svarbiausią veiksnį (Purlys, 2009). Darbuotojai dažniausiai yra tiek stiprioji, tiek ir silpnoji organizacijos grandis – kiekvieno organizacijos nario asmeniniai rezultatai bei indėlis į darbą atsispindi ir visos organizacijos veiklos efektyvumą.Organizacinė kultūra ir yra veiksnys, skatinantis darbuotojus veikti efektyviai ir produktyviai (Šimanskienė, 2008). Tad, kiekvienai organizacijai jos organizacinė kultūra yra svarbi ir aktuali, nes išskiria organizaciją iš visumos, suteikia unikalumo, didina organizacijos darbuotojų lojalumą ir įsipareigojimą, nustato bendrąsias organizacijos vertybes, normas, nuostatas, politiką, elgesio, tarpusavio bendravimo ir reagavimo būdus. Mokslininkai pastebi, kad stipriausios viso pasaulio organizacijos tokios yra tik dėka savo savitos ir stiprios – tai yra tinkamos joms kultūros. (Peter, Waterman, 1982). Todėl organizacinės kultūros kūrimas ir vystymas yra svarbi tiek mokslinė, tiek ir praktinė problema. Ypač ši problema yra aktuali Lietuvos įmonėms, nes vadovai dažnai neįvertina tiek žmogiškojo kapitalo indėlio į veiklos sėkmingumą, tiek ir organizacinės kultūros svarbos siekiant įmonės efektyvumo bei tikslų (Šimanskienė, 2008). Mokslinio tyrimo objektas – organizacinė kultūra yra vadybos mokslo tyrimo sritis. Šiame tyrime buvo projektuojamas organizacinės kultūros vystymo modelis. Mokslinė problema – nepakankami tyrimai organizacinės kultūros srityje sąlygojo vieningo organizacinės kultūros sampratos apibrėžimo nebuvimą, bei neatskleistą ryšį tarp organizacinės kultūros elementų. Nėra nagrinėjamas organizacinės kultūros vystymas įmonėse, ir organizacinės kultūros svarbos klausimas. Tyrimo tikslas – išanalizavus mokslinę literatūrą ir atlikus organizacinės kultūros tyrimą įmonėje, atskleisti ir įvertinti organizacinės kultūros ypatumus, organizacinės kultūros tipologijos tinkamumą įmonei bei parengti organizacinės kultūros vystymo modelio projektą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Organizacinė kultūra; Organizacinės kultūros vystymo modelis; Organizacijos veiklos sėkmė. Keywords: Organizational culture; Organizational culture development model; Organizational success.

ENFor each organization its organizational culture is very important and urgent because it differentiates an organization from the others, gives it a unique character, increases the organization’s loyalty and commitment, the organization provides general values, norms, attitudes, policies, behaviour, interpersonal communication and response methods. The main goal of this research is to prepare the organizational culture model of development to chosen company, the aim of achieving improved service quality and efficiency. In the theoretical part of the analysis of organizational culture and the essence of the concept in order to reveal the organizational culture (and its development) the importance of the companies. In the research work part was carried out in the organizational culture in selected company, and the type of organizational culture, distinguishing between the two groups of respondents – managers and employees. The study was conducted in accordance with the organizational culture research methods – a questionnaire survey of members of the organization, interviews with organization leaders, business documents analysis and monitoring. After data analyse, was calculated the financial and economic analysis demonstrating the appropriateness of the organizational culture of development chosen by the company. It has also been unified organization of employees and managers target the organizational culture and typology of organizational culture and the development of a model for company. [From the publication]

ISSN:
1822-6736
Related Publications:
Organizacinės kultūros formavimas : monografija / Ligita Šimanskienė. Klaipėda : Klaipėdos universiteto leidykla, 2002. 206 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/97587
Updated:
2022-11-29 07:28:36
Metrics:
Views: 61
Export: