LTStraipsnyje aptariami šiuolaikinės mokymosi paradigmos suponuojami ir studijų procese praktikuojami reflektyvaus rašymo metodai, apimantys studentų mąstymo, jausmų, suvokimo bei elgesio kokybinius pokyčius ir išryškinantys jų gebėjimą matyti, patirti bei suprasti realiame pasaulyje vykstančius procesus juos reflektuojant. Tokiu būdu plėtojama galimybė pačiam besimokančiajam vertinti savo asmeninį augimą ir kurti individualų žinojimą. Straipsnyje pabrėžiama, kad, gerinant studentų profesinį vystymąsi ikimokyklinio ugdymo studijų procese, praktikuojami įvairūs reflektyvaus rašymo metodai, plėtojantys studentų reflektyvų mokymąsi. Daroma prielaida, kad reflektavimas apie patirtį yra mokymosi esmė. Straipsnyje pabrėžiamas esminis gebėjimas atsigręžti į mokymo–mokymosi procesą, jį apmąstyti ir vertinti, nuolat reflektuojant savo veiklą. Straipsnio problematiką apibūdina tyrimų rezultatai, atskleidžiantys, kad pedagoginės sąveikos ir mokymosi idėjas atspindintys metodai yra taikomi sąlyginai retai; juos taiko mažuma pedagogų; šiuolaikinės didaktikos raiška yra fragmentiška, dažniausiai taikant konkrečius mokymo / si metodus, sistemiškai nesiejant mokymo, mokymosi, vertinimo ir įsivertinimo reflektuojant procesų bei jų įgyvendinimo metodų; besimokantieji svarbiais mokymosi situacijų partneriais laiko savo bendramokslius, tačiau pedagogai neišnaudoja besimokančiųjų potencialo ir neatsižvelgia į jų mokymosi poreikius.Tai tapo ypač aktualu pakitus mokymosi sąlygoms COVID-19 pandemijos atveju, kuomet mokymo ir mokymosi procesas persikėlė į internetinę erdvę, tapo nuotoliniu. 2021 m. atliktas tyrimas, kuriuo siekiama nustatyti, kaip studentai studijų procese, tobulindami savo mokymąsi, praktikuoja reflektyvias technikas, kokias reflektyvių technikų strategijas taiko / rekomenduoja dėstytojai, siekdami mokymo ir mokymosi proceso kokybės. Straipsnį sudaro dvi dalys. Pirmojoje straipsnio dalyje aptariamos reflektyvų mokymąsi plėtojančios reflektyvios technikos. Antrojoje straipsnio dalyje pristatomi tyrimo rezultatai, atspindintys ikimokyklinio ugdymo studentų ir dėstytojų reflektyvių technikų taikymą studijavimo procese. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ugdymo paradigma, refleksija, reflektyvios technikos, bendradarbiavimas, mokymosi aplinkos,; Mokymasis. Keywords: Educational paradigm, reflection, reflective techniques, cooperation, learning environments, studies.
ENThe modern constructivist learning paradigm describes learning as a process that includes qualitative changes in a student’s thinking, feelings, perceptions and behaviours. It also highlights his/her ability to see, experience and understand real-world processes and create personal knowledge and value for his/her own personal growth. In view of the modern trends in educators’ activities and training, it is significant that knowledge in practice is accumulated through experience. Students’ experience is an essential source of learning. This is a completely different type of knowledge acquisition. Here the process is geared towards the goal of not only mastering the learning material but also experiencing it. Experience is realised in practical activities, and what is experienced must be analysed and reflected. During reflection, awareness and naming take place. Reflection on experience is seen as a process of conveying the learning process. Various reflective writing methods are practised in preschool education to improve students’ professional development, which develops students’ reflective learning. It can be assumed that the basis of successful learning is the necessity of teaching and learning, and reflection on experience is the essence of learning and development. Thus, students’ reflection on their learning helps improve learning. This became particularly relevant in the case of the COVID-19 pandemic when the teaching and learning process moved to the online space becoming remote. It can be assumed that this situation created preconditions for closer communication between students and teachers.On the other hand, it enabled the student to learn more independently, focusing more on the reflection of his/her learning. As learning conditions changed, teachers also had to rethink teaching and learning opportunities and strategies to make the learning process more effective. This continuous research aims to determine how students in the study process improve their learning and practice reflective techniques such as diary, reflective writing, structured reflection, complex reflection, dialogical writing, autobiographical writing, etc.; what strategies of reflective techniques are used/recommended by teachers to achieve the quality of the teaching and learning process. The first part of the article presents reflective techniques that develop reflective learning. The second part presents the results of the research, which reveal the application of reflective techniques by preschool education students and teachers in the study process. [From the publication]