Pandemijos įtaka paskutinės mylios pristatymui

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Pandemijos įtaka paskutinės mylios pristatymui
Alternative Title:
Impact of the pandemic on the last-mile delivery
In the Journal:
Mokslo taikomieji tyrimai Lietuvos kolegijose [Applied research at the colleges of Lithuania]. 2021, nr. 17/1, p. 85-91
Summary / Abstract:

LTPaskutinės mylios pristatymas – paskutinė kelionės dalis iš transporto mazgo į galutinę paskirties vietą, kuomet siekiama kuo greičiau nugabenti siuntinį jo gavėjui. Tai vienas svarbiausių, bet kartu ir problematiškiausių tiekimo grandinės etapų. Pasaulį paveikusi COVID-19 pandemija sukėlė chaotišką prekių pristatymo paklausos šuolį ir kartu įrodė verslumo, tiekimo grandinės valdymo bei strateginio valdymo aktualumą. Pandemijos akivaizdoje išryškėjo paskutinės mylios pristatymo svarba bei kylantys iššūkiai. Atliekant kokybinius tyrimus šiuo straipsniu siekiama išanalizuoti paskutinės mylios pristatymo reikšmę ir problematiką bei įvertinti COVID-19 pandemijos įtaką. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paskutinė mylia; Pristatymas; Logistika; Tiekimas; COVID-19; Pandemija. Keywords: Last mile; Delivery; Logistics; Supply; COVID-19; Pandemic.

ENLast-mile delivery is the last part of shipping goods from the transport hub to the final destination when delivering the parcel to the consignee as soon as possible. It is one of the most important and also the most problematic stages of the supply chain. The global COVID-19 pandemic caused a chaotic jump in demand for the delivery of goods, and at the same time, demonstrated the importance of entrepreneurship, supply chain management and strategic management. In the face of the pandemic, the importance of delivering the last mile and the challenges it faces became clear. The qualitative research aims to analyse the significance and issues of the last-mile delivery and assess the impact of the COVID-19 pandemic. The study results showed that the last-mile delivery services faced challenges that required financial and quick solutions. The companies managed to achieve one of their most important goals, to meet the needs and expectations of customers. Meanwhile, new projects that were scheduled for the future gained momentum and were completed faster. It can be said that the companies have successfully managed to cope with the current situation and the challenges they set for themselves. [From the publication]

ISSN:
1822-1068; 2335-8904
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/97532
Updated:
2022-12-30 11:05:34
Metrics:
Views: 34    Downloads: 6
Export: