LTUžsienio literatūroje jau daugelį metų mokslininkai tiria sveikatos priežiūros sričių specialistų adaptacinį periodą ir jo patirtis, įvardindami, kad didelė dalis naujai kvalifikaciją įgijusių asmenų patiria realybės šoką ir svarsto apie galimybę keisti savo darbą specifiką. Nuo 2015 metų Lietuvoje radiologijos technologo profesija įgyjama aukštojoje mokykloje baigus radiologijos studijų programą, taigi pirmieji absolventai darbo rinkoje – tik penkeri metai. Šiuo tyrimu buvo siekiama atskleisti, kokios naujai studijas baigusių ir įsidarbinusių sveikatos priežiūros įstaigose radiologijos technologų patirtys. Tyrimo objektu pasirinktos naujai studijas baigusių ir įsidarbinusių sveikatos priežiūros įstaigose radiologijos technologų integracijos darbo rinkoje patirtys. Siekiant įgyvendinti tyrimo tikslą ir uždavinius, panaudoti literatūros analizės pusiau struktūruotas interviu ir turinio analizės metodai. Išsiaiškinta, kad pradėjusių dirbti asmenų integraciją į darbo rinką sudaro profesinė ir socialinė adaptacijos. Didžioji dalis naujai pradėjusių dirbti radiologijos technologų turėjo paskirtus mentorius, sulaukė pagalbos ir paramos, o pagrindiniais sunkumais įvadino – žinių stoką, patirties trūkumą bei atsakomybę. Nepaisant to, kad susidūrė su stresu, baime ir nepasitikėjimu savimi, visi radiologijos technologai rinktųsi šią profesiją pakartotinai. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Radiologijos technologai; Adaptacija; Realybės šokas. Keywords: Radiologic technologists; Adaptation; Reality shock.
ENForeign researchers have been exploring the reality shock phenomenon of newly graduated health care specialist’s adaptation for many decades. Radiology technology as a profession that requires a degree is relatively new in Lithuania. First students graduated only in 2015, so in fact, they are only 5 years in the labour market. The theoretical part of the research is based on the method of the analysis of scientific literature. The empirical part of the study is based on qualitative research methods: a semi-structured interview questionnaire. The analysis of the data about the integration in a new work environment reveals that new workers go through social and professional adaptation in the workplace. At the start of their career, most radiographers have been assigned a mentor. All of the respondents recalled support and positive relations with their colleagues. Further investigation of the data shows that radiographers suffer from lack of experience, low self-confidence, and difficulties in taking up new responsibilities. However, the participants in the research evaluate their experience during the integration as positive, and everyone would choose the same profession again. [From the publication]