LTStraipsnyje nagrinėjama viena svarbių verslo valdymo funkcijų – darbuotojų skatinimo ir motyvavimo funkcija. Nepaisant fakto, kad šis klausimas sprendžiamas versle, tikėtina, nuo samdomo darbo santykių atsiradimo, tačiau jis nepraranda aktualumo, kadangi pats verslas, jo aplinka, žmonės ir jų poreikiai nuolat kinta. Kitos priežastys, suponuojančios straipsnio aktualumą, yra publikacijų, skirtų konkretiems šios funkcijos įgyvendinimo būdams, trūkumas bei galimybė apibendrinti pasiteisinusius darbuotojų apmokėjimo ir skatinimo sistemų diegimo verslo įmonėse praktinius sprendimus. Pirmoje straipsnio dalyje nagrinėjamas galimas darbuotojų skatinimo sistemų poveikio dvilypumas įmonės veiklos rezultatams, suformuluojamos pagrindinės darbuotojų nepasitenkinimo skatinimo sistemų veikimu ir jos rezultatais priežastys, bei siūlomos priemonės šioms priežastims eliminuoti. Taip pat pagrindžiamas poreikis darbuotojų skatinimo sistemose siekti sujungti skatinimą tiek už bendrus įmonės rezultatus, tiek už individualius darbuotojo rezultatus. Antroje straipsnio dalyje analizuojamas darbuotojų apmokėjimo ir skatinimo sistemos, pagrįstos kompleksinių rodiklių skaičiavimo metodika, pavyzdys, pagrindžiant tokios sistemos galimybes sujungti ir suderinti skatinimą už bendrus ir individualius veiklos rezultatus, pateikiamas darbuotojo ir įmonės rezultatus atspindinčių rodiklių sujungimo į bendrą kompleksinį rodiklį skaičiavimo algoritmas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Motyvavimo funkcija; Darbo apmokėjimo ir skatinimo sistema; Kompleksiniai rodikliai; Rezultatų rodikliai. Keywords: Motivation function; Pay and incentive system; Complex indicators; Result indicators.
ENThe article investigates one of the essential functions of business management, the function of employees’ promotion and motivation. Although this issue is addressed in business permanently since the emergence of the employment relationship, it does not lose its relevance as the business itself, its environment, people and their needs are continually changing. Other reasons that precondition the relevance of the article are the lack of publications dedicated to specific ways of implementing this function and the possibility to summarise the proven practical solutions for the implementation of employees’ reward and incentive systems in business enterprises. The first part of the article investigates the possible duality of the impact of employee incentive systems on the company’s performance; formulates the leading causes of employees’ dissatisfaction with the operation and results of incentive schemes; and proposes measures to eliminate these causes. There is also a justified need for employee incentive systems to seek to combine incentives for both the overall performance of the firm and the individual performance of the employee. The second part of the article analyses the example of the employee remuneration and incentive system based on the methodology of calculating complex indicators, proving the possibilities of such an approach to combine and harmonise incentives for joint and individual performance. [From the publication]