LTStraipsnyje analizuojamos Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklų pedagogų bei moksleivių nuostatos gabių ugdytinių (bendramokslių) atžvilgiu. Tyrimas atliktas LR Švietimo ir mokslo ministerijos užsakymu. Parengus klausimyną, iš viso apklausta 3210 9–12 klasių moksleivių ir 401 mokytojas iš įvairių Lietuvos miestų, rajono centrų ir kaimo mokyklų. Gauti rezultatai parodė, kad mokytojų nuostatos gabių vaikų atžvilgiu yra iš esmės palankios, tačiau bendraamžių nuostatos nelaikytinos palankiomis. Išryškėjo ypač didelis skirtumas tarp mokytojų pageidaujamo („taip turėtų būti“) ir mokinių suvokiamo realaus („taip yra“) bendraamžių požiūrio į gabius moksleivius. Nustatyta, kad mergaičių nuostatos gabių moksleivių atžvilgiu yra palankesnės, negu berniukų, 9 ir 12 klasių moksleivių – palankesnės, negu 10 ir 11 klasių. Miesto moksleiviai bendraamžių požiūrį į gabiuosius vertina kaip neigiamiausią, rajonų centrų moksleiviai – kaip mažiau neigiamą, o kaimo mokyklų – kaip mažiausiai neigiamą. Įvairioms demografinėms grupėms priklausančių respondentų-mokytojų nuostatos skyrėsi mažiau nei moksleivių grupėse, tačiau nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai tarp miestų, rajono centrų ir kaimo mokyklų, gimnazijų ir ne gimnazijų mokytojų esamos situacijos vertinimo. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Psichologija.; Ugdymas; Moksleiviai (mokiniai); Gabumai; Bendrojo lavinimo mokyklos.
ENThis study investigated the attitudes of teachers and students towards gifted children in Lithuanian high schools. Subjects included 3210 students (9th – 12th forms) and 401 teachers from various regions and types of high schools. Respondents were asked to complete questionnaire indicating their opinion about the present and desirable situation of gifted children in their school. It was found that, from the standpoint of students, their gifted coevals are appreciated by teachers, but not appreciated by the classmates. The students would also like that the teachers were not so disposed towards gifted as they are, according to the students’ point of view. The girls’ attitude towards their gifted peers was found to be significantly more benevolent than boys’ attitude. It was evaluated by respondents as more supporting in the countryside schools in comparison with cities (p<0.05). Significant attitude changes were identified in the 10th form of the school. The various groups of the teachers (according to sex, age, place of residence, etc.) showed more resemble results than the groups of the students. [From the publication]