Lietuvos bazinio karininkų rengimo kvalifikacijos kaita 4-osios pramonės revoliucijos plėtros sąlygomis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Lietuvos bazinio karininkų rengimo kvalifikacijos kaita 4-osios pramonės revoliucijos plėtros sąlygomis
Alternative Title:
Lithuanian basic officers training qualifications changes in the conditions of the 4th industrial revolution development
In the Journal:
Summary / Abstract:

LTPublikacijos tikslas – atskleisti būtinus bazinio karininkų kvalifikacijos struktūros ir turinio pokyčius, kylančius dėl veiklos procesų skaitmenizacijos ir kitų 4-osios pramonės revoliucijos (angl. Industry 4.0) aspektų. Straipsnyje aptariamos karininkų švietimo ir rengimo kaitos priežastys, pristatomas karininkų švietimo politikos modelis, kurio pirminė įvestis yra „kylančios grėsmės“, pagrindžiama, kad visi keturi karininkų švietimo politikos modeliai – „Jena“, „Folklandas“, „Kosovas“ ir „Nacionalinio gynybos universiteto“ – atsirado kariuomenėms susidūrus su grėsmėmis. Visi pokyčiai dažniausiai buvo reaktyvaus pobūdžio. Straipsnyje aptariama sąvoka „4-oji pramonės revoliucija“ ir kitos, nurodomi 4-osios pramonės revoliucijos požymiai: greitas internetas, galingi jutikliai, dirbtinis intelektas, kibernetinės ir fizinės sistemos, kiti sudedamieji ir jungiamieji elementai. Sparčiai vystantis technologijoms ir atrandant vis naujus jų derinius, galimas grėsmių ir galimybių mastas nėra plačiai įvertinamas, todėl būsimus karininkus reikėtų pradėti ruošti naujiems iššūkiams jau dabar. Empirinė straipsnio dalis remiasi karių (puskarininkių, karininkų), tarnaujančių ir išėjusių į atsargą, nuomonių tyrimu, kuris buvo atliktas 2021 m. Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademijoje. Atliekant duomenų analizę taikytas turinio analizės metodas. Analizuojant buvo išskirtos jų kategorijos ir reikšmingos subkategorijos.Tyrimo metu nustatyta, kad bazinio karininkų rengimo programos struktūra ir turinys nuolatos kinta, atliekami oficialūs ir neoficialūs keitimai, vieni pokyčiai vyksta keičiant programas, kiti – bandant prisitaikyti prie esamos realios situacijos. Informantai atskleidė šešis veiksnius, lemiančius programų pokyčius. Visi šie pokyčiai, manytina, yra reakcinio pobūdžio. Apklausos metu nebuvo gauta įrodymų, kad programų pokyčiai atsirado dėl naujųjų technologijų skvarbos. Tyrimo metu visi informantai pateikė technologinių inovacijų taikymo Lietuvos kariuomenėje pavyzdžių. Dauguma informantų teigė, kad Lietuvos kariuomenėje (toliau – LK) yra plačiai naudojami dronai ir jie keičia karybą, tačiau formalaus kurso, kurio metu būtų supažindinama su šios rūšies technikos priemonėmis, rengiant būsimus karininkus, nėra. Informantai patvirtino, kad pastebi naujų technologijų skvarbą LK, taip pat jaučia poreikį keisti ir papildyti būsimų karininkų ugdymo turinį taip, kad jie įgytų šiuolaikišką technologinį pasirengimą. Taip pat akcentuota, kad būtina suvienyti akademinio ir karinio ugdymo darbuotojų pastangas ir ieškoti sinergijos rengiant visapusiškai išprususius būsimus karininkus. [Iš leidinio]

ENThe aim of the publication is to reveal the necessary changes in the basic structure and content of officers’ qualifications arising from the digitization of business processes and other aspects of the development of Industry 4.0. The article discusses the reasons for the change in officers’ education and training qualifications, presents the officer education and training model, the primary input of which is “emerging threats”, justifies that all fourofficer education and training models “Jena”, “Falkland Islands”, “Kosovo” arose when the troops faced challenges (threats), all changes are usually reactive in nature. The article reveals “Industry 4.0”, “Industrial Revolution 4” and other directly used concepts, presents the components/features of “Industry 4.0”: high-speed Internet, powerful sensors, artificial intelligence, cyber-physical systems, and a myriad of other components and connectors. With the rapid development of technology and the creative discovery of new combinations of them in unpredictable ways, the potential scale of threats and opportunities is not widely assessed, and future officers should begin to prepare for new challenges now. The empirical part of the article is based on a survey of the opinion of soldiers (non-commissioned officers, officers) serving/retired, which was conducted in 2021 at the Lithuanian Military Academy. The study found that the structure and content of the basic officer training program is constantly changing, formal and informal changes are seen, some changes are consolidated by changing the programs, others take place to adapt to the current, real situation. The informants revealed six factors that led to changes in the programs, all of which are thought to be of a reactionary nature.The survey did not provide evidence that program changes would be driven by the future penetration of future technologies. During the research, all informants provided examples of technological innovations and the application of innovations in the Lithuanian Armed Forces. Most of the informants said that drones are widely used in LAF and drones are changing the war, but there is no formal training in training future officers. The informants confirmed that they are monitoring the penetration of new technologies in LAF, and they also see the need to change/supplement the curriculum of future officers’ education and training so that future officers receive technological training. It was also emphasized that it was necessary to combine academic and military education and training efforts and seek synergies in the training of fully-fledged future officers. [From the publication]

ISSN:
2424-6131; 2424-614X
Related Publications:
  • Karininkų profesionalumo ugdymas : problemos ir tobulinimo galimybės / Giedrė Gražytė-Miliukienė, Dalia Prakapienė. Ekonomika ir vadyba: aktualijos ir perspektyvos. 2012, Nr. 4 (28), p. 177-186.
  • Kokybiniai tyrimai : principai ir metodai : vadovėlis socialinių mokslų studijų programų studentams / Vilma Žydžiūnaitė, Stanislav Sabaliauskas. Vilnius : Vaga, 2017. 375 p.
  • Mąslaus Vyčio beieškant : lietuviškos karinės minties raida ir būklė po nepriklausomybės atkūrimo (1990-2014) / Deividas Šlekys. Vilnius : Generolo Jono Žemaičio Lietuvos karo akademija, 2015. 234 p.
  • Vytauto Didžiojo karininkų kursai (1921–1933 m.) / Feliksas Žigaras. Šiuolaikinės visuomenės ugdymo veiksniai. 2019, T. 4, p. 47-77.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/97209
Updated:
2022-09-16 23:15:57
Metrics:
Views: 24    Downloads: 2
Export: