LTSveikatos raštingumas – svarbi visuomenės sveikatos sritis. Nepakankamas sveikatos raštingumo lygis gali lemti paauglių žalingą elgesį, turintį neigiamos įtakos jų sveikatai, todėl svarbu plėtoti ir vertinti visuomenės sveikatos intervencijas, kurios galėtų skatinti geresnį paauglių ir jaunų žmonių sveikatos informacijos supratimą ir jos panaudojimą. Tyrimo tikslas – nustatyti 11-12 (III-IV gimnazijos) klasių mokinių alkoholio vartojimo ir sveikatos raštingumo sąsajas. Tyrimo metodai. Anoniminės anketinės apklausos metodu buvo apklausti 1038 Lietuvos mokyklų 11-12 (III-IV gimnazijos) klasių mokiniai. Sveikatos raštingumo lygiui įvertinti buvo naudojamas HLS-EU-Q47 išsamus 47 klausimų sveikatos raštingumo klausimynas, išverstas į lietuvių kalbą. Kita anketos dalis sudaryta iš socialinių-demografinių klausimų bei klausimų apie alkoholio vartojimą. Statistinė analizė buvo atlikta naudojant statistinių duomenų apdorojimo programas SPSS, Microsoft Excel ir WinPepi. Kategorinių duomenų analizei buvo naudojamas χ2 kriterijus ir Fisher palyginimo testas. Dviems nepriklausomoms ranginėms imtims buvo naudotas Mann-Whitney U testas, o kelioms nepriklausomoms ranginėms imtims – Kruskal-Wallis testas. Ryšiams tarp ranginių kintamųjų nustatyti buvo naudojamas Spearman koreliacijos koeficientas (rs).Rezultatai. Daugiau kaip pusės (53,3 proc.) mokinių sveikatos raštingumo lygis buvo pakankamas arba puikus, o kas 10 mokinio – neadekvatus. Berniukų ir 11 (III gimnazijos) klasių mokinių sveikatos raštingumas blogesnis, nei mergaičių (p<0.001) ir 12 (IV gimnazijos) klasių mokinių (p<0.001). Beveik pusė mokinių vartojo alkoholį reguliariai (48,8 proc.), kelis kartus per metus alkoholį vartojo apie trečdalis mokinių (30,7 proc.), penktadalis (20,5 proc.) mokinių atsakė, kad niekada nevartoja alkoholio. Alkoholį vartojančių vaikinų daugiau nei merginų (p<0.001). Nustatytos sąsajos tarp mokinių alkoholio vartojimo dažnumo ir sveikatos raštingumo. Dažniau alkoholį vartojančių mokinių sveikatos raštingumo lygis buvo žemesnis (rs=0,751, p<0,001). [Iš leidinio]
ENBackground. Health literacy is an important area in public health. Limited adolescent health literacy is linked to worse health outcomes and can lead to harmful behaviours affecting their health. Therefore, it is important to develop and evaluate interventions that can promote a greater understanding and using health information for adolescent. The aim of the study: To assess health literacy level and alcohol consumption of 11-12 (III-IV gymnasium) grades schoolchildren. Methods. Schoolchildren were questioned using anonymous survey method. The HLS-EU-Q47 comprehensive health literacy questionnaire of 47 items, translated into Lithuanian language, has been used to assess health literacy level. The respondents were also asked about socio-demographic characteristics, alcohol using and other factors, which can be associated with health literacy. The statistical analysis were performed using the statistical data processing program SPSS, Microsoft Excel and WinPepi. Chi-square criterion (χ2) and Fisher’s comparison test were used for categorical data analysis. For two unrelated ranked samples, the Mann - Whitney U test was used, and for several unrelated ranked samples, the Kruskal - Wallis test was used. Spearman correlation coefficient (rs) was used to determine the relationships between rank variables. Scale of correlation coefficient values: 0 - no relationship, 0 to 0.2 – very weak relationship, 0.2 to 0.5 - weak, 0.5 to 0.7 – medium, 0,7 to 1 - strong, 1 - very strong relationship. The reliability coefficient of the survey was p<0,05.Results. The data showed that more than half (53.3 %) of schoolchildren manifested sufficient or excellent level of health literacy and almost every tenth schoolchildren has low health literacy. The health literacy was lower for boys than for girls (p<0.001), and lower for 11th graders than for 12th graders (p<0.001). Almost half of students drink alcohol regularly (48.8%), about a third of students (30.7%) use it several times a year, and a fifth (20.5%) of students said they never drink alcohol. More boys than girls con�- sumed alcohol (p <0.001). Limited health literacy was associated with alcohol using. Those students who use alcohol more often have a lower level of health literacy (rs = 0.751, p <0.001). Conclusions. More than half of the schoolchildren manifested sufficient or excellent level of health literacy. The health literacy was lower for boys than for girls, and lower for 11th graders than for 12th graders. Almost half of students drink alcohol regularly. There are more boys drinking alcohol than girls. There is strong relationship between alcohol consumption and health literacy. [From the publication]