LTStraipsnio tikslas – palyginti žmonių išteklių valdymo pokyčius keliose šalyse, taip pat ir Lietuvoje, sąlygotus globalizacijos proceso, tarptautinių kompanijų plėtros išdavoje. Praktika rodo, kad globaliai veikiančios kompanijos stengiasi harmonizuoti iš pirmo žvilgsnio priešingus požiūrius į žmonių išteklių valdymą: išlaikyti balansą tarp unifikuotos žmonių išteklių valdymo politikos ir skirtingų kultūrų, vertybių įtakos šiai valdymo funkcijai. Taigi jos suderina du prieštaringus tikslus: pasiekia, kad darbuotojai priimtų vyraujančias organizacines vertybes ir skatina išnaudoti savo kultūrinius skirtumus. [...] Straipsnyje lyginamoji žmonių išteklių valdymo analizė atliekama šalyse, kurios reprezentuoja tradicinius žmonių išteklių valdymo modelius: Vakarų Europos (Jungtinės Karalystės pavyzdžiu), JAV ir Japonijos. Nors žmonių išteklių valdymą šiuose modeliuose lemia skirtingi veiksniai, tačiau pokyčių tendencijos yra labai panašios ir byloja apie ribų tarp šių modelių „tirpimą“. [sutrumpintas autoriaus tekstas]Reikšminiai žodžiai: Žmonių išteklių valdymas; Globalizacija; Kultūriniai skirtumai; Vertybės; Human resource managament (HRM); Globalization; Cultural differences; Values.
ENThe article deals with the complexity of human resource management in the context of business globalization. The global trends in human resources management are shaped by competitiveness, downsizing, outsourcing, more diverse work force, and ageing population. On the contrary, the cultural differences significantly affect many aspects of human resource management, such as recruitment and selection, performance appraisal and compensation, career development. The problem is in balancing the global trends in human resource management with the influence of national cultures. The extent to which human resource management activities are successful across cultures will largely depend on manager’s abilities to understand and balance other culture’s values and practices as regards such tings as the importance of work, its relationship to the whole person and to the group, how power and status is conferred, the desirability of change, the perceived value of experience versus formal classroom management raining and other fundamental difference. The article explores a major challenge arising form globalization and affecting human resource management practices in the 21st century in the selected industrialized countries (UK, USA, and Japan) and Lithuania as the representative country of the post-soviet block. The article shows that the process of globalization and the development of international companies unify human resource management and at the same time underscore the importance of national cultural values. In this way, the international companies reconcile two contrary goals: employees accept the dominant organizational values, and at the same time they are encouraged to exploit their national cultural differences.