Vartotojų elgsena elektroninėje prekyboje privatumo paradokso kontekste

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Vartotojų elgsena elektroninėje prekyboje privatumo paradokso kontekste
Alternative Title:
Consumer behavior in e–commerce in the context of the privacy paradox
In the Journal:
Visuomenės saugumas ir viešoji tvarka [Public security and public order]. 2021, 28, p. 91-105
Summary / Abstract:

LTElektroninėje prekyboje vartotojų duomenys yra būtini ne tik produktų įsigijimui ir apmokėjimui, bet padeda pardavėjams geriau suprasti vartotojų elgseną, panaudoti juos marketingo tikslais, įgyti konkurencinį pranašumą. Trims ketvirtadaliams Lietuvos žmonių teisė į duomenų apsaugą yra tokia pat svarbi kaip saviraiškos laisvė, tačiau neretai jie nėra linkę imtis veiksmų, kurie apsaugotų jų duomenis ir privatumą, ir netgi priešingai, juos dažnai atskleidžia, norėdami greitai ir sklandžiai apsipirkti, neskirdami pakankamai laiko ir dėmesio tinkamai susipažinti su informacija, susijusia su jų duomenų rinkimu, privatumu. Įsigaliojęs Bendrasis Duomenų Apsaugos Reglamentas (BDAR), kylantys duomenų nutekinimo skandalai atkreipia vartotojų dėmesį į duomenų apsaugą bei sudaro sąlygas kisti vartotojų įpročiams ir elgsenai perkant prekes ar paslaugas internetu. Todėl straipsnio tikslas – išanalizuoti vartotojų elgseną elektroninėje prekyboje privatumo paradokso kontekste. Tikslui pasiekti naudoti mokslinių šaltinių analizės, lyginimo, sintezės, apibendrinimo, kiekybinės apklausos metodai. Tyrimo rezultatai parodė, jog dauguma respondentų jaučiasi saugiai apsipirkdami internetu. Vis tik dauguma vartotojų Lietuvoje neskaito privatumo politikos, dažniausiomis priežastimis nurodant per ilgą privatumo politikos tekstą ir nenorą tam skirti laiko. Nors respondentams svarbu išlaikyti privatumą, beveik trečdalis vartotojų nesiima jokių veiksmų privatumui apsaugoti. Jeigu elektroninėje prekyboje yra prašoma atskleisti daugiau duomenų nei reikia - tai gali kelti vartotojams nepasitikėjimą.Dauguma vartotojų Lietuvoje yra linkę atskleisti duomenis įvertinę patiriamą naudą ir galimą riziką, o nauda, kurią labiausiai norėtų gauti už duomenų atskleidimą, yra nuolaidos. Taip pat rezultatai atskleidė, kad vartotojams yra aktualūs suasmeninti pasiūlymai. Labiausiai vartotojai linkę atskleisti kontaktinius ir demografinius duomenis. Apibendrinant daroma išvada, kad vartotojų požiūris į jų privatumą ne visai atitinka jų elgseną, atliekamus veiksmus, kurie apsaugotų privatumą ir užtikrintų mažesnį duomenų atskleidimo kiekį. Elektroninės prekybos pardavėjams rekomenduojama pateikti sutrumpintą, struktūrizuotą privatumo politiką, vengti naudoti mygtuką „Sutinku su visais“, kuomet prašoma sutikti su slapukais. Pardavėjai prašydami tam tikrų vartotojų duomenų, galėtų jiems pasiūlyti naudą, pvz. nuolaidą, specialų pasiūlymą, labiau išnaudoti vartotojų duomenis personalizacijos įgyvendinimui, skirti didesnį dėmesį renkamų duomenų analizei. Pasitikėjimą rekomenduojama stiprinti investuojant į technologijas, kurios užtikrintų duomenų saugumą. [Iš leidinio]

ENIn e-commerce, consumer data is necessary for products purchase and payments, as well as it contributes to sellers understanding consumer behavior better, is used for marketing purposes, and gaining a competitive advantage. For three-quarters of Lithuanians, the right to data protection is as important as freedom of expression, however, they often tend not to take actions that protect their data and privacy, and might easily disclose data in order to experience effortless shopping, without devoting sufficient time and attention to read the information regarding data collection and privacy. The General Data Protection Regulation (GDPR), emerging data leakage scandals spotlight consumers’ attention to data protection and can impact their behavior, changes of habits when purchasing goods or services online. Therefore, the aim of the article is to analyze consumer behavior in ecommerce in the context of the privacy paradox. Methods of scientific literature analysis, comparison, synthesis, generalization, quantitative survey were used to achieve the aim. The results of the study show that most respondents feel safe when shopping online. The majority of consumers do not read the privacy policy. The main reasons not to read it are the too-long text of the privacy policy and consumers reluctance to take time to do that. While maintaining privacy is important to the respondents, nearly a third of consumers take no action to protect their privacy. If there are requests to disclose more information in e-commerce than is necessary, it can cause mistrust. Most users tend to disclose data after assessing the benefits and potential risks. The benefit they would like to get most for data disclosure is a discount.The results also revealed that personalized offers are important to consumers. Users are more likely to disclose contact and demographic data. In conclusion, consumers' attitudes towards their privacy are not entirely in line with their behavior. It is recommended for e-commerce sellers to provide an abbreviated, structured privacy policy and to avoid using the "Accept all cookies" button when asking to accept cookies. Sellers, when request consumers for a certain data, should offer benefits, e.g., discount, special offer, make more use of user data to implement personalization, focus more on the analysis of collected data. It is recommended to strengthen investment in technologies that ensure data security in order to increase trust in ecommerce. [From the publication]

DOI:
10.13165/PSPO-21-28-10
ISSN:
2029-1701; 2335-2035
Related Publications:
Mokslinių tyrimų metodologija ir metodai : (edukologija ir kiti socialiniai mokslai) / Kęstutis Kardelis. Šiauliai : Lucilijus, 2005. 398 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/96882
Updated:
2022-09-06 20:15:11
Metrics:
Views: 28    Downloads: 9
Export: