LTStraipsnyje pagrindžiama tarptautinių komandų veiklos ypatumų ir jų priežasčių tyrimo metodologija bei empiriškai patikrinama Comenius 1 projekte „Turizmas – vanduo – aplinka”, kuriame tarptautinę komandą sudaro penkių Europos šalių bendrojo lavinimo mokyklų mokytojai bei moksleiviai. Straipsnyje atskleidžiama, kad bet kuri mokykla, įgyvendindama tarptautinius projektus, formuodama tarptautines komandas, susiduria su komandų veiklos ypatumais, kurie sąlygojami įvairiausių priežasčių, kurios gali būti pozityvios ir negatyvios. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokyklos; Bendradarbiavimas europiniuose projektuose; School; Collaboration among Variuos European projects.
ENThe article discloses that every school taking part in international projects and forming international teams can encounter difficulties, necessitated by various reasons. Those reasons can be not only negative. The aim of this article is to identify peculiarities of collaboration among various European school teams in European educational projects and to show the reasons, which evoke them. The team consisting from pupils and teachers from the schools taking part in Comenius 1 project “Tourism – water – environment” is analysed. This article deals with the following problem: various European school teams, taking part in European educational projects, are encountering difficulties in collaboration because international teams are different. To solve this problem, liberal educational philosophy is referred to. Methodical peculiarities of international teams and the reasons, which evoke them, are analysed.