LTVisuomenė keičiasi precedento neturinčiu greičiu. Ketvirtoji industrinė revoliucija pakeitė ne tik įprastus gamybinius procesus įvairiose srityse, bet taip pat vadybos, valdymo sistemas, o taip pat ir patį visuomenės mąstymą. Jau dabar matomas naujų technologijų suklestėjimas: autonominiai automobiliai, autonominiai ginklai, daiktų internetas, dronai ir t. t. Bet kol pasaulis yra sutelkęs dėmesį į naujų technologijų pažangą bei jų sąveiką su galiojančiais teisės aktais, vis dar nėra aišku, kaip pamatiniai demokratijos ir žmogaus teisių principai atsilaikys ir (ar) prisitaikys prie didžiulės skaitmeninės globalizacijos ir vykstančios skaitmenizacijos. Atitinkamai šiame straipsnyje autorius dėmesį sutelkė į vieną iš pamatinių piliečių teisių – teisę į peticiją. Straipsnyje nagrinėjama, ar peticijos proceso skaitmenizavimas nepažeidžia pamatinės teisės į peticiją. Analizė atlikta palyginus Europos Sąjungą ir pasirinktas valstybes nares: Lietuva, Latvija, Estija ir Lenkija. Pirmoje šio straipsnio dalyje yra nagrinėjama e-peticijos (e-kreipimosi) sąvokos specifikacija. Buvo nustatyta, kad e-peticija yra vieno ar kelių fizinio ar juridinio asmens skundas, prašymas ar reikalavimas dėl problemos ar pažeidimo, pateiktas per elektroninį prietaisą arba paskelbtas internetiniame puslapyje (ar panašaus tipo erdvėje), vadovaujantis galiojančiais teisės aktais ir (arba) atitinkamos platformos (kur e-peticija yra patalpinama) taisyklėmis.Antroje šio straipsnio dalyje autorius išanalizavo teisę į e-peticiją (e-kreipimasis). Buvo nustatyta, kad visos šiame straipsnyje lygintos šalys, tiesiogiai ar netiesiogiai, užtikrina piliečių teisę į e-peticiją (e-kreipimasis). Trečioje šio straipsnio dalyje buvo palygintos šiame straipsnyje analizuojamos valstybės pagal atrinktus kriterijus. Atlikus palyginimą, nustatyta, kad tiek peticijos, tiek e-peticijos (e-kreipimasis) turi vienodą tikimybę būti peržiūrimi, jeigu jie buvo pateikti laikantis atitinkamos valstybės galiojančių teisės aktų (t. y. prioritetas nėra teikiamas e-peticijai). Galiausiai nustatyta, kad peticijos proceso skaitmenizavimas nepažeidžia pamatinės teisės į peticiją. Tačiau atsižvelgus į e-peticijos pranašumą prieš tradicinę peticiją, (lengviau peržiūrėti, surinkti parašus, supažindinti, pateikti) tik laiko klausimas, kada valstybės prioritetą teiks būtent e-peticijai. Iki to laiko būtina užtikrinti, kad kiekvienas pilietis išsaugotų savo teisę į peticiją (pvz. įrengti bendruomenių vietas, kur piliečiai turėtų galimybę susipažinti su e-peticijos pateikimo galimybėmis, jas teikti bei sekti jų priėmimo būseną). [Iš leidinio]
ENThe fourth industrial revolution is changing the society at an unprecedented pace. All of these advancements lay foundation for new technologies in various industries: autonomous vehicles, autonomous weapons, internet of things, drones, etc. But while the world is focusing on a vast array of different technologies and their legalization, it is not yet clear how democracy and human rights will withhold or adapt to the vast digital globalization and the upcoming digitalization. Consequently, in this article the author focuses on the right to petition and its inviolability in the context of digitization. The analysis is done comparing EU and four of its member states: Lithuania, Latvia, Estonia and Poland. In the first paragraph the author analysed the concept of an e-petition. It was established that an e-petition is a complaint, request or a demand regarding an issue or an infringement, filed through an electronic device or published online, by a natural or a legal person, in accordance with applicable laws and (or) rules of an appropriate platform, individually or in an association with others. In the second paragraph the author analysed the right to e-petition. It was established that every single country that was analysed in this article directly or indirectly ensures the right to an e-petition to their citizens. In the third paragraph, the author found out that both petitions and e-petitions have an equal chance to be reviewed, as long as they are submitted in accordance with valid regulations and procedures. Finally, author concluded that the right to petition remains inviolable in the context of digitalization. [From the publication]