LTStraipsnyje keliami šie probleminiai klausimai: kokia būsimų pedagogų gero grįžtamojo ryšio samprata nuotolinėse studijose, kokius grįžtamojo ryšio bruožus atpažįsta būsimi pedagogai. Straipsnio tikslas yra atskleisti būsimų pedagogų sampratą apie tai, koks yra geras grįžtamasis ryšys, gaunamas nuotolinėse studijose. Tyrimas organizuotas 2021 m. sausio–kovo mėn. Taikytas literatūros šaltinių ir teisės aktų analizės metodas, taip pat duomenų rinkimo metodas – atviri klausimai, nebaigti sakiniai. Dėl COVID-19 situacijos tyrimas vyko nuotoliniu būdu, buvo panaudotas IT įrankis „Google Forms“. Remiantis būsimų pedagogų samprata kokybiniame tyrime atskleisti gero grįžtamojo ryšio požymiai nuotolinėse studijose, išskirtos dvi kategorijos: 1) gero grįžtamojo ryšio požymiai, atitinkantys minimus pedagoginėje mokslinėje ir metodinėje literatūroje; 2) grįžtamojo ryšio požymiai (būsimųjų pedagogų nuomone), neminimi pedagoginėje mokslinėje ir metodinėje literatūroje. Prie antrosios kategorijos priskiriami požymiai negali būti įvardijami kaip būdingi geram grįžtamajam ryšiui, tačiau tai atskleidžia nepakankamą būsimų pedagogų suvokimą, galimą aplinkybių poveikį ar net egocentrišką poziciją. Šie pastebėjimai svarbūs studijų proceso tobulinimui, kadangi suponuoja aiškesnius metodinius, dalykinius akcentus.Atliekant duomenų analizę (būsimųjų pedagogų įvardytus gero grįžtamojo ryšio ypatumus) buvo išskirtos šios subkategorijos: sukuriama maloni, saugi ir geranoriška aplinka; daromas teigimas poveikis; padedama ar paskatinama įsivertinti; aiškus grįžtamasis ryšys (žr. 1 kategoriją). Būsimi pedagogai, įvardydami, kas yra geras grįžtamasis ryšys, minėjo palankią, geranorišką aplinką grįžtamojo ryšio metu; dėmesio skyrė metodiniams grįžtamojo ryšio teikimo aspektams (pateikiamos tobulinimo rekomendacijos, grįžtamasis ryšys aiškus ir skatinantis įsivertinti), tačiau visai neužsiminė apie aktualumą taikyti skirtingus grįžtamojo ryšio tipus, taip pat apie tai, kad pirmiausia teikiami pozityvūs komentarai; svarbu kalbėti pagrįstai ir argumentuojant; kalbėti apie tai, kas sujaudino, kokius sukėlė jausmus; kalbėti apie požiūrį, asmens veiklą, bet ne apie asmenį. Šis tyrimas atskleidė, kad būsimiesiems pedagogams reikia atidžiau studijuoti gero grįžtamojo ryšio ypatumus, jo organizacinius aspektus ar net atsisakyti galimai egocentriškos pozicijos (pvz., įvardijo, kad svarbu tik pozityvūs pastebėjimai, tik pagyrimai). Geras grįžtamasis ryšys negali būti tik komplimentai, tik gerų dalykų įvardijimas – tokiu atveju ryšys nebus objektyvus, visapusiškas ir konstruktyvus. [Iš leidinio]
ENPedagogical literature pays a lot of attention to feedback, discussing different types of feedback, analyzing what constitutes good feedback, and looking for advanced feedback practices. Feedback helps learners understand learning goals and anticipate areas for improvement, and student feedback has a direct impact on a teacher’s professional development, which obliges educators to make appropriate choices about activities and questions that provide information about the effectiveness of their teaching. In the study process, feedback provides opportunities for the student to find out what needs to be improved, the student receives useful information about what and how they understood, what they did not understand and why, what mistakes they made, how to do better, and learns recommendations for their more successful studies. M. Hast (2021) notes that, especially in distance learning, in hybrid teaching, and in the COVID-19 situation, it is especially important to think about organizing feedback, to find out what kind of feedback would be appropriate, and to consider how to involve students in organizing distance feedback and study (Higher Education in COVID-19: Implementing Online Feedback in a Different Way). Thus, it is important for prospective teachers to study the concept of feedback by explaining what good feedback is, as this will allow teachers to organize good feedback and student engagement more effectively. This article raises the following questions: What is the concept of good feedback for future educators in distance learning? What are the characteristics of feedback for future educators? The aim of the article is to reveal the concept of good feedback in distance learning for future teachers. The object of the research is the concept of good feedback for future teachers in distance learning. To this end, a survey was organized in January–March 2021, and an analysis of literature sources and legal acts was applied.The data collection method used was open questions and incomplete sentences. Due to the COVID-19 situation, the investigation was conducted remotely, using an IT tool suitable for anonymous investigation: Google Forms. Criteria selection was applied according to the following criteria: a prospective teacher who has studied pedagogical studies for at least half a year (semester), and has studied at least one semester at a distance. Qualitative content analysis was used to analyse the data, which allowed conclusions to be drawn based on the analysed text. This method of analysis was based on systematic analytical steps: multiple readings of records, systematic interpretation of distinguished categories and subcategories, and their justification based on the evidence from the transcribed texts – confirmatory statements. According to the qualitative research methodology, confirmatory statements are extracts from answers provided by the participants which cannot be changed by the researcher; therefore, they are quoted exactly as given by the participants. The initial interview data was handled in such a way as to ensure that it was impossible to identify the persons involved in the study. The answers of the future educators were coded, and each person was assigned the letter S and a number according to the order of analysis, e.g. S1. The research was organized and data analysis was carried out and presented based on the principles of qualitative research ethics: ensuring respect for individual privacy, confidentiality, and anonymity, with goodwill and justice. [...].This research revealed that some prospective educators still need to delve into what constitutes good feedback and depart from an egocentric position, because feedback cannot be just compliments and naming good things. Also, the essential purpose of feedback is not to cheer and lift the mood or to expect a quick response at any time of the day. The results of this research allow us to state that a positive environment, clear naming of positive things, motivation, encouragement, and consideration of circumstances and practices that allow the student not to be passive (self-assessment, reflection, etc.) are especially important for organizing good feedback in distance learning. [From the publication]