LTIkimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaiko savo veiklos įsivertinimo procesas yra svarbus, tačiau mažai tyrinėtas reiškinys. Todėl šio darbo tikslas – atskleisti ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaiko savo veiklos įsivertinimo procesą, remiantis ikimokyklinio ugdymo pedagogų įžvalgomis. Tyrimo duomenys rinkti atliekant interviu su 8 pedagogais, dirbančiais Kauno miesto ir Kaišiadorių rajono ikimokyklinio ugdymo įstaigose, o duomenų analizė atlikta naudojant kokybinės turinio analizės metodą. Remiantis pedagogų įžvalgomis, ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų įsivertinimo procesas gali būti apibūdinamas išryškinant jo koncepciją (tikslus ir gebėjimų sandarą) ir įsivertinimą ugdančius metodus. Pagrindiniai įsivertinimo tikslai, anot pedagogų, yra vaiko savivertės stiprinimas, atsakomybės už savo mokymąsi gebėjimų ugdymas bei vaiko savęs pažinimo auginimas. Vaikų įsivertinimo gebėjimų turinys apima keturis gebėjimus: gebėjimą vertinti savo veiklą, remiantis tam tikrais kriterijais, gebėjimą apgalvoti savo elgesio, veiklos pasekmes, gebėjimą pasidžiaugti savo veiklos rezultatais ir gebėjimą pastebėti savo pažangą. Atlikus kokybinį tyrimą nustatyta, kad ikimokyklinio ugdymo procese naudojami įvairūs įsivertinimo metodai (formalūs ir neformalūs), kurie gali sudaryti prielaidas sėkmingam vaikų ugdymui(si). Tai yra svarbu, nes, anot pedagogų, įsivertinimas stiprina vaiko pasitikėjimo savimi jausmą, atsakomybę, savęs pažinimą, padeda kritinio, reflektyvaus mąstymo pagrindus ir augina mokymosi motyvaciją. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Ikimokyklinis ugdymas, ugdymas, vaikas, veikla, savęs vertinimas, pedagogas. Keywords: Preschool education, education, child, actions, self-assessment, pedagogue.
ENA preschool and pre-primary age child’s self-assessment of his/her own actions is an important but insufficiently studied phenomenon. Therefore, the purpose of this work was to reveal pre-school teachers’ attitudes to a pre-school and pre-primary age child’s self-assessment of his/her own actions. 8 pre-school pedagogues from Kaunas city and Kaišiadorys district preschool education institutions were interviewed. Qualitative content analysis was performed. According to the respondents, the self-assessment process can be defined by highlighting the self-assessment concept, its objectives, skills to be developed and methods for developing those skills. They pointed out that the main objectives of selfassessment are building self-esteem, developing the ability to take responsibility for own learning and raising self-awareness in children. Self-assessment skills include four skills: assess own actions following certain rules, think about consequences, enjoy results and monitor own progress. The present qualitative study showed that various formal and informal self-assessment methods used in early childhood education can lead to success in children education. The respondents said that self-assessment boosts self-confidence, responsibility and self-awareness, builds foundation for critical and reflective thinking and enhances motivation to learn. [From the publication]