LTŠis iš dviejų dalių (registrų) susidedantis straipsnis skirtas retai į čiurlionistikos tyrinėjimų lauką pakliūvančiai, tačiau dabartinėje humanistikoje vis didesnio dėmesio susilaukiančiai Čiurlionio meninės kūrybos proceso ypatumų analizei. Pirmoje dalyje pagrindinis dėmesys sutelkiamas į neužbaigtos Čiurlionio simfoninės poemos „Dies irae“ genezę, jos muzikinės kalbos, stiliaus, meninės išraiškos priemonių savitumą ir šio kūrinio rekonstrukcijos pritaikytos viešam atlikimui problemas. Vėliau pereinama prie pagrindinių Čiurlionio meninės kūrybos principų aptarimo sudėtingų XX a. pradžios meno virsmų aplinkoje, aiškinamasi jo santykiai su pirmtakų ir amžininkų kūrybiniais ieškojimais ir atradimais. Antroje dalyje glaustai aptariamos pagrindinės Čiurlionio kūrybinės raiškos būdų sąveikos problemos, išryškinamas jo kūrybos procesų sudėtingumas, lėmęs savitą meninį stilių. Ypatingas dėmesys sutelkiamas į vėlyvajame kūrybinės evoliucijos etape iškilusius meninius iššūkius ir jų sprendimo būdus. [Iš leidinio]
ENThis article, consisting of two parts (registers), aims to analyse the peculiarities of Čiurlionis’s artistic creation, which rarely falls into the field of studies about Čiurlionis but gets more and more attention in contemporary humanities. The first part focuses on the genesis of Čiurlionis’s unfinished symphonic poem Dies Irae, the particularities of its musical language, style, means of artistic expression and the problems of its reconstruction to adapt it for public performance. Later, the discussion moves on to the basic principles of Čiurlionis’s artistic creations in the problematic context of transformations in art at the beginning of 20th century, and composer’s relationship with the creative quests and discoveries of his predecessors and contemporaries is explained. The second part briefly discusses the main problems of the interaction of Čiurlionis’s creative expression, highlights the complexity of his creative processes, which determined his artistic style. Particular attention is paid to artistic challenges encountered in the late stages of his creative evolution and ways to address them. [From the publication]