Čiurlionio vidinio pasaulio erdvių atspindžiai qi filosofinės kategorijos veidrodyje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Čiurlionio vidinio pasaulio erdvių atspindžiai qi filosofinės kategorijos veidrodyje
Alternative Title:
Reflections of Čiurlionis' inner world spaces in the mirror of the philosophical concept of qi
In the Book:
Čiurlionis ir pasaulis / sudarytoja ir mokslinė redaktorė Salomėja Jastrumskytė. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2019. P. 333-347. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 6)
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje pasitelkiant pamatinę kinų tradicinės filosofijos qi kategoriją, tarsi simbolinio veidrodžio metaforą, siekiama naujai pažvelgti į Čiurlionio muzikalią brandaus „sonatinio periodo“ tapybą, apmąstyti jos sąsajas su kinų peizažo tapybos tradicija. Autoriaus įsitikinimu, turtinguose Čiurlionio vidinio pasaulio peizažuose ir qi filosofinės kategorijos įtakotose kinų menininkų gamtos pasaulio vaizdiniuose yra daug ne tik išoriškai regimų (koloritas, erdvinis mąstymas, perspektyviniai ir kompoziciniai sprendimai, tapymo manieros skaidrumas, polinkis į ciklinį mąstymą), bet ir gelminių dvasinių sąsajų. Todėl šių dviejų skirtingoms meno tradicijoms priklausančių fenomenų lyginamosios analizės išeities tašku pasirinkta pamatinė kinų filosofijos qi kategorija gali būti naudojama kaip apmąstymo ir fenomenologinio įsijautimo metodas, analizuojant sudėtingiausius Čiurlionio „sonatinio periodo“ paveikslų ciklus ir pagrindiniu pažinimo objektu pasirinktą „Žalčio sonatą“. Tyrimo eigoje qi kategorijos semantinių prasmių laukas išskleidžiamas į penkis skirtingus kompleksinės analizės aspektus: 1) širdies pojūčio, 2) poliarinės vienovės, 3) gyvo impulso, 4) kompleksinio organizmo ir 5) tekėjimo. Šie pasitelkiami kaip apmąstymo prieiga, aptariant charakteringiausios Čiurlionio vėlyvosios muzikalios tapybos stilistinius bruožus. Straipsnio autorius prieina prie išvados, kad filosofinė qi kategorija itin paranki, siekiant atskleisti brandžiuose Čiurlionio paveiksluose naujas prasmes ir užkoduotus minties klodus. [Iš leidinio]

ENThe article employs qi - the concept of classical Chinese philosophy - as a metaphor of the symbolical mirror, to reflect upon the musical “sonata period” paintings of M.K. Čiurlionis and their resemblance with Chinese landscape painting tradition. Rich landscapes of the inner world of Čiurlionis have much in common with nature images by Chinese artists not only externally (colours, spatial thinking, solutions of perspective and composition, the character of painting methods, the tendency of repeated patterns) but also internally on a deeper spiritual level. This common ground allows using the concept of qi as a comparative method of thinking and “feeling” as well as discursively analysing complex paintings of Čiurlionis’ “sonata period”. The research expands the semantic meanings of qi concept into five aspects for more detailed analysis: 1) inner heart feeling, 2) polar unity, 3) impulse of life, 4) complex organism and 5) flow. These aspects are used as a discursive framework for exploring the features of Čiurlionis’ late musical painting style. The article concludes that the philosophical concept of qi is particularly useful in revealing the new meanings and encoded layers of thought in the mature paintings of Čiurlionis. [From the publication]

ISBN:
9786098231168
ISSN:
1822-3192
Related Publications:
Musical paintings : life and work of M.K. Čiurlionis (1875-1911) / Genovaitė Kazokas. [Vilnius : Logotipas, 2009]. 279 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/96147
Updated:
2022-07-18 14:31:00
Metrics:
Views: 27    Downloads: 4
Export: