LTStraipsnyje aptariama internacionalizacijos įtaka Lietuvos aukštojo mokslo raidai. Aukštojo mokslo internacionalizacija – vienas iš neišvengiamų globalizacijos padarinių. Daugelyje pasaulio šalių internacionalizacija laikoma prioritetine aukštojo mokslo plėtros kryptimi, tačiau jos padariniai nėra vien teigiami. Didžiausią finansinę naudą iš tarptautinio bendradarbiavimo gauna palyginti nedaug labiausiai išsivysčiusių šalių, įdiegusių rinkos santykius savo aukštojo mokslo sistemose ir įvedusių mokamas studijas. O mažesnėms šalims ir jų gimtosioms kalboms švietimo internacionalizacija gali būti ne tik naudinga, bet ir žalinga. Lietuva taip pat susiduria tiek su teigiamais, tiek su neigiamais aukštojo mokslo internacionalizacijos padariniais. Geresnis internacionalizacijos keliamų iššūkių pažinimas leistų Lietuvai sėkmingiau formuoti savo aukštojo mokslo politiką. [Iš leidinio]
ENInternationalization is one of the inevitable consequences of globalization, and internationalization of higher education is especially noticeable during the recent decades. An international market of higher education services is rapidly developing throughout the world. E.g., Van der Wende (2003) writes that in a number of countries (e. g. US, Australia, UK) governments have identified higher education export as a promising economic activity and important source of additional income. However, higher education researchers fear that transnational education could be detrimental to smaller nations and languages. In particular, Andere (2004) warns that governments of less developed countries should not intervene in the international higher education market, because by promoting exchanges and international education, they use very costly and scarce resources. The differences are evident even when one compares the relatively prosperous European countries. Van der Wende (2003) points out that currently the main importers of transnational education in Europe are Greece, Italy and Spain, and the main exporters are UK and US. So far Lithuania is mainly the importer of transnational education, and it inevitably leads to a number of financial as well as social implication. The deeper insight into the processes of internationalization could lead to a development of a more effective national higher education policy. [From the publication]