Čiurlionio dailės muzikalumo ir liaudies tekstilės ornamentikos tradicijos paralelės

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Čiurlionio dailės muzikalumo ir liaudies tekstilės ornamentikos tradicijos paralelės
Alternative Title:
Parallels between the musicality of Čiurlionis’s paintings and folk textile ornament
In the Book:
Čiurlionis ir pasaulis / sudarytoja ir mokslinė redaktorė Salomėja Jastrumskytė. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2019. P. 306-332. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 6)
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama M.K. Čiurlionio tapybos kompozicijos principų savitumo, jų sąsajų su etnokultūrine tradicija problema. Pasitelkus kontekstualios ir lyginamosios analizės galimybes, siekiama atskleisti menininko paveikslų kompozicijos taisyklių išskirtinumą ir itin glaudų artimumą lietuvių liaudies tekstilės ornamento komponavimo principams. Tokiu būdu siekiama įrodyti vizualiosios etninės kultūros tradicijos transformatyvią galią profesionaliojoje dailėje ir išryškinti kelią, kuriuo eidamas M.K. Čiurlionis siekė įgyvendinti tautinės dailės stiliaus sukūrimo ir puoselėjimo viziją. Be to, straipsnyje atskleidžiamas paties kūrėjo požiūris į lietuvių liaudies dailės ir muzikos estetinę vertę bei jų išskirtinę svarbą nacionalinio profesionaliojo meno plėtrai; nustatoma menininko subjektyvaus įvairių liaudies dailės rūšių ir liaudies dainų kompozicinės sandaros vertinimo hierarchija. Tyrimo eigoje Čiurlionio tapybos darbų dekoratyvumas ir muzikalumas pagrindžiamas kompozicijos principų artumu taikomosios dailės ir ypač liaudies tekstilės ornamentikos komponavimo schemoms; aiškinamasi, ar taikydamas tekstilinius komponavimo principus menininkas savo darbuose teikė jiems gilesnę konceptualią filosofinę-estetinę prasmę. [Iš leidinio]

ENThis research article focuses on the geometrical and cultural aspects of the composite structure of M.K. Čiurlionis’s paintings. It seeks to reveal the similarities between the rhythmic repetitive and dual contrasting structural principles of Čiurlionis’s compositions and the ornament of traditional Lithuanian folk textile. Some previous research analysed the relation of Čiurlionis’s artistic style with the general trends of European art. The acute attention was paid to the symbolism of the mythical-poetical images of Čiurlionis’s art; however, the indirect links of his compositional schemes with the Lithuanian folk art tradition in terms of geometry still have not been recognised. Based on the detailed comparative analysis of compositional links of Čiurlionis’s paintings with the structures of geometric designs of traditional textile in pick-up woven sashes I may conclude that the main principle is a similar multiplication of image as motifs. The arrangement of visual motifs in Čiurlionis’s paintings resembles the structure of the Lithuanian traditional textile ornamentation. These specific common characteristics are 1) the rhythmic repetition and combinations of the same visual motif; 2) constant repetition of contrasting averse and reverse variants of the same motif; 3) repetition of modular progression in size of the same motif; 4) containing one visual motif inside the other; 5) the fragmentation of motifs.Čiurlionis avoided the direct reference to folk art or creation of modern ornaments in his paintings, but his cultural folk intertextuality is based on the positive attitude to the aesthetics of Lithuanian traditional folk textile. The ornamental features of his compositions also derived from artist’s aspiration to fix the dynamism of music in the stable forms of visual art. His principle of constant repetition of motifs in paintings is not strictly mathematically accurate what would relate to decorative applied art or design. He managed to preserve an emotional and pictorial nature of his paintings, which composition at the same time is based on ornamental, musical and architectural principles. Čiurlionis’s ornamental composition principles in their application are philosophically and aesthetically meaningful. The repetition of motifs expresses the artist’s concept of the harmony of the world, its universal musicality and the relation of all phenomena to the transcendental order. It symbolises the dual nature of our world - reality and dream, material and spiritual, earth and heaven, good and evil. The juxtaposition of motifs, their fragmentation expresses the idea about cosmogonic hierarchical order and evolution of the universe. However, one of the most important codes in his application of these principles of folk textile composition is likely to be related to the provocation of the ethnocultural tradition and its archaic aesthetics. [From the publication]

ISBN:
9786098231168
ISSN:
1822-3192
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/95902
Updated:
2022-07-06 10:49:44
Metrics:
Views: 30    Downloads: 11
Export: