Regėti anapus vaizdo ir atvaizdo: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis ir platoniškoji anamnezė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Regėti anapus vaizdo ir atvaizdo: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis ir platoniškoji anamnezė
Alternative Title:
To see beyond view and image: Mikalojus Konstantinas Čiurlionis and the platonic recollection
In the Book:
Čiurlionis ir pasaulis / sudarytoja ir mokslinė redaktorė Salomėja Jastrumskytė. Vilnius : Lietuvos kultūros tyrimų institutas, 2019. P. 119-127. (Estetikos ir meno filosofijos tyrinėjimai; 6)
Summary / Abstract:

LTMikalojaus Konstantino Čiurlionio tapyba straipsnyje interpretuojama pasitelkiant platoniškąją prisiminimo (anamnesis) teoriją. Teigiama, kad, atsižvelgiant į numanomą paties tapytojo intenciją, Čiurlionio paveiksluose vaizduojami objektai neturėtų būti laikomi savitikslėmis vizualiosiomis reprezentacijomis, o veikiau vizualiosiomis priemonėmis, leidžiančiomis įžvelgti tai, kas yra anapus bet kokio vaizdo ir atvaizdo. Pasakant platoniškai, Čiurlionio paveikslai tiek tuo, kas juose vaizduojama, tiek pačiu itin savitu vaizdavimo būdu leidžia jų stebėtojui prisiminti idėjas, kurias savo sielos kelionėse jis kadaise buvo regėjęs, o vėliau primiršęs. Remdamasis sąsaja tarp Čiurlionio tapybos ir platoniškosios prisiminimo teorijos, ir brėždamas skirtį tarp statinio ir dinaminio abstrakcionizmo, straipsnio autorius pateikia naujų argumentų, kodėl Čiurlionis - kaip dinaminio abstrakcionizmo inicijuotojas - gali būti laikomas ir visos abstrakčiosios tapybos pradininku Vakarų, o galbūt - su tam tikromis neesminėmis išlygomis - ir pasaulinėje dailės istorijoje. [Iš leidinio]

ENThe article seeks to interpret the inner meaning and message of Mikalojus Konstantinas Čiurlionis’ paintings in terms of Platonic recollection (anamnesis). It is argued that instead of being viewed as disclosing the painter's intention to represent something visually Čiurlionis’ paintings might be better understood as revealing the painter’s intention to employ all visual representations as a means of recollection (both by the painter himself and the viewer of his paintings) of those ideal objects or ideal experiences that are beyond visual representation as such. Research, drawing on the interpretation of Čiurlionis’ art in terms of Platonic recollection, develops a novel argument for viewing Čiurlionis as a precursor of abstract painting. This study, differentiating between the “static” abstractive painting and the “dynamic” abstractive painting, and explaining this difference in terms of the empirical structure of Platonic recollection, believes that Čiurlionis is the initiator and the first representative of “dynamic” abstractionism in the history of Western art, if not in the entire history of world art. [From the publication]

ISBN:
9786098231168
ISSN:
1822-3192
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/95873
Updated:
2022-07-06 10:49:41
Metrics:
Views: 32    Downloads: 12
Export: