LTStraipsnio tikslas yra atskleisti Teisingumo Teismo (TT) kompetencijos pokyčius priimant prejudicinius sprendimus dėl policijos ir teisminio bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose nuostatų ir remiantis TT praktika nustatyti sąlygas, kurioms esant nacionalinių teismų prašymai yra nagrinėjami pagal prejudicinio sprendimo priėmimo skubos tvarka procedūrą. Pirmoje straipsnio dalyje analizuojama TT kompetencija priimant prejudicinius sprendimus dėl policijos ir teisminio bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose nuostatų prieš ir po Lisabonos sutarties, aptariama reikšmingiausia TT praktika, įtakojusi jo kompetencijos ribas. Antrame skyriuje nagrinėjama prejudicinio sprendimo priėmimo procedūra ir galimos išimtys iš bendros prejudicinio sprendimo priėmimo procedūros. Trečioji straipsnio dalis yra skirta prejudicinio sprendimo priėmimo skubos tvarka procedūros analizei, čia išsamiai yra aptariama TT praktika priimant sprendimus pagal prejudicinio sprendimo priėmimo skubos tvarka procedūrą. Bendra prejudicinio sprendimo priėmimo procedūra trunka ilgai, o bylos, kylančios iš policijos ir teisminio bendradarbiavimo baudžiamosiose bylose, gali būti susietos su asmens laisvės apribojimu, todėl, siekiant sutrumpinti prejudicinio sprendimo priėmimo laiką, buvo nustatyta speciali prejudicinio sprendimo skubos tvarka priėmimo procedūra. Atlikta analizė parodė, kad TT priima prejudicinius sprendimus skubos tvarka, kai pateiktas nacionalinio teismo prašymas: i) kyla iš laisvės, saugumo ir teisingumo erdvės nuostatų; ii) nuo atsakymo į pateiktą prejudicinį klausimą priklauso vaiko globa arba asmens sulaikymas. [Iš leidinio]
ENThe aim of the article is to reveal the changes of the competence of the Court of Justice to give preliminary rulings on police and judicial cooperation in criminal matters before and after Lisbon Treaty. Also according to the case law of the Court of Justice (ECJ) to determine the conditions under which request of national court is processed under the urgent preliminary ruling procedure. The first part of the article analyzes the ECJs powers before to make preliminary rulings on police and judicial cooperation in criminal matters and after the Lisbon Treaty, also discusses the ECJ case law, which significantly influenced its jurisdiction. The second part deals with the preliminary ruling procedure and the possible exceptions to the standard preliminary ruling procedure. The third part of the article is devoted to analyses of the urgent preliminary ruling procedure; decisions of ECJ, which were made under the urgent preliminary ruling procedure. The standard preliminary ruling procedure takes a long time, however proceedings arising out of police and judicial cooperation in criminal matters may be associated with a restriction of personal freedom. Therefore, in order to shorten the time of the preliminary ruling procedure, the urgent preliminary ruling procedure was established. ECJ give preliminary rulings under urgency procedure when a request from a national court: (i) comes from the area of Freedom, security and justice provisions and (ii) the child's custody or detention of the person depends on the answer to the question. [From the publication]