LTKoks religijos ir ideologijos santykis? Ką reiškia teigti, kad religija veikia kaip ideolo gija? Kaip konceptualizuoti religiją ir ideologiją, jei atmeti kraštutinius „taip“ ir „ne“ atsakymus į klausimą, ar religija yra ideologija? Straipsnyje siekiama atsakyti į šiuos klausimus aptariant visus keturis galimus atsakymus – „ne“, „taip“, „ne, bet...“ ir „taip, bet...“ – į titulinį klausimą. Ideologijos sąvoka atsirado revoliucinėje Prancūzijoje. Jos kūrėjas Antoine’as Destutt de Tracy tikėjo sukūręs naują idėjų mokslą, kuris, atsikračius Ancien Régime, turėjo pakeisti religiją ir tapti pozityvia visuomenę transformuojančia galia. Vietoje to ideologijos sąvoka įgavo doktrinos reikšmę, o Karlas Marxas jai suteikė išimtinai neigiamą konotaciją. Pasitelkiant Marxo ir Louis Althussero religijos kritikas ir ideologijos sampratas, straipsnyje pateikiami modifikuoti ideologijos, religinės ideo logijos ir religijos konceptualūs apibrėžimai, teigiant, kad net jei religija veikia kaip ideologija, religija, kaip išlaisvinimą generuojantis tikėjimas, nėra tik ideologija. [Iš leidinio]
ENWhat is the relationship between religion and ideology? What does it mean to say that religion functions as an ideology? How should we conceptualize religion and ideology if one rejects simple “yes” and “no” answers to the question whether religion is an ideology? The paper aims to answer these questions by discussing one by one all possible answers to the title question: “No”, “Yes”, “No, but...” and “Yes, but...”. The concept of ideology originated in revolutionary France. Its originator de Tracy believed in the creation of a new science of ideas. After the Ancien Régime, ideology was supposed to change religion and become a positive force in society. Instead, the concept of ideology became synonymous to “doctrine”, while Marx gave it an exclusively negative connotation. Using Marx and Althusser’s critique of religion and their concepts of ideology, the article presents modified definitions of ideology, religious ideology, and religion. Given that faith in human emancipation is and ought to be at the core of religion, the article argues that, even if religion functions as an ideology, it cannot be seen and is not just an ideology. [From the publication]