LTŠis straipsnis skirtas Marijos Gimbutienės požiūriui į priešistorinį gintarą ir jos hipotezes bei jų reikšmę XXI a. archeologijai. Nors priešistorės gintaras yra viena svarbiausių archeologės tyrimų gijų, tačiau jos hipotezės vis dar neapibendrintos. Mūsų tikslas – apžvelgti mokslininkės darbus apie gintarą, kurie gali padėti suprasti jos tyrimų akcentus, ypač chronologinius gintaro naudojimo pokyčius nuo mezolito iki bronzos amžiaus. Straipsnyje aptariami archeologės siūlymai dėl gintaro kelių, jos idėjos interpretuojamos remiantis naujausiais tyrimais. Taip pat keliamas klausimas apie galimą Klesovo telkinio (Vakarų Ukrainoje) gintaro, labai panašaus į sukcinitą, panaudojimą. Šiame straipsnyje ypatingas dėmesys skiriamas klausimui, kaip galima suprasti gintaro vertę bronzos amžiuje, ir siūloma idėja apie simbolinę, o ne ekonominę gintaro reikšmę vietinėms Rytų Baltijos regiono bendruomenėms. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Priešistorė; Gintaras; Tarpkultūriniai mainai; Simbolinė reikšmė; Vertė; Marija Gimbutienė (Marija Gimbutas); Archeologai; Archaeologists; Value; Prehistory; Amber; Intercultural exchange; Symbolic value.
ENThis article is dedicated to Gimbutas’ approach to prehistoric amber and the results of her hypothesis for 21st-century archaeology. Amber is one of the constant threads in her research but hypotheses about amber have yet to be summarized. It is our aim to discuss the assessment of Gimbutas’ studies of amber in a non-exhaustive format, which can help to understand the focal points of her research, especially the chronological changes of amber utilisation from the Mesolithic to the Bronze Age. We w will discuss Gimbutas’ proposals in respect to the amber routes and interpret her ideas from the perspective of recent research. We will also discuss the question of the possible utilisation of amber from western Ukraine’s Klesov deposit, which is very similar to succinite. This article focuses especially on the question of how we can understand the meaning of amber in the Bronze Age and suggests the idea that amber had a symbolic rather than economic value in the local Eastern Baltic societies. [From the publication]