LTDabartinių ekologinių problemų kontekste svarbu kuo geriau suprasti, kokie veiksniai skatina žmones tausoti aplinką. Tokio pobūdžio vaikų tyrimai ypač aktualūs žinant, kad jie dalyvaus sprendžiant aplinkosaugos problemas ateityje, o kartu matant vis silpnėjantį jaunų žmonių kontaktą su gamta. Šios disertacijos tikslas – ištirti aplinką tausojantį pradinio mokyklinio amžiaus vaikų elgesį ir jo prognostinius veiksnius. Darbą sudarė du tyrimai: pirmuoju kokybiniu tyrimu siekta išanalizuoti vaikų požiūrį į aplinką tausojantį elgesį, antruoju kiekybiniu – ištirti vaikų elgesio veiksnius. Pirmajame tikslinių grupės diskusijų tyrime dalyvavo 33 vaikai (6–11 m.). Gauti rezultatai atskleidė, kad aplinką tausojantį elgesį vaikai vertino moraliniu požiūriu. Samprotaudami apie tai, kodėl svarbu tausoti aplinką, vaikai įvardijo žmonių sveikatos ir gerovės užtikrinimo bei gamtos platesne prasme saugojimo priežastis, todėl aplinkosauginis moralinis jų samprotavimas apėmė prosocialaus, antropocentrinio bei biocentrinio samprotavimo apraiškas. Antrajame tyrime dalyvavo 116 moksleivių (8–11 m.), jų tėvai ir klasių auklėtojos. Išskirti du vaikų elgesio tipai – atliekų rūšiavimas ir išteklių (vandens, elektros) taupymas. Rūšiavimo elgesį tiesiogiai prognozavo vaikų suvokimas apie tėvų lūkestį, kad vaikas rūšiuotų, o išteklių taupymą – paties vaiko noras atlikti šiuos veiksmus bei kognityvioji nuostata. Afektinė nuostata pasirodė svarbus veiksnys prognozuojant vaikų norą tausoti aplinką. [eLABa ETD]Reikšminiai žodžiai: Aplinkai draugiškas elgesys; Pradinis mokyklinis amžius; Prognostiniai kriterijai; Pro-environmental behavior; Primary school age; Prognostic criteria.
ENIn the context of current ecological issues, it is important to understand the factors that promote human pro-environmental behaviour. Because children will face environmental challenges in the future and because young individuals’ contact with nature declines, research with children is particularly important. The aim of this dissertation was to investigate pro-environmental behaviour and its prognostic factors in primary school age. The research was planned in two studies. Study one (qualitative study) sought to analyse children’s views of pro-environmental behaviour and study two (quantitative study) aimed to investigate the factors of child’s behaviour. The first focus group research involved 33 children (6 to 11 years). It showed that pro-environmental behaviour was viewed in moral terms by the children. When reasoning about the importance of environmental protection, children demonstrated pro-social, anthropocentric and biocentric appeals. Furthermore, 116 pupils (8 to 11 years), their parents and class teachers participated in study two. Waste recycling and conservation of resources (water and electricity) were distinguished as two types of child’s behaviour. Recycling was directly predicted by pupils’ perception about parental expectation, while children’s willingness to conserve and cognitive attitude revealed as direct predictors of their conservation behaviour. Affective attitude proved significant in predicting children’s willingness to act-pro-environmentally. [eLABa ETD]