LTDisertacijoje remiantis vartojimu grįsta kalbos įsisavinimo teorija analizuojama, kaip gimnazijų rusų ugdomąja kalba moksleiviai reiškia objektą skirtingais lietuvių kalbos linksniais, valdomais veiksmažodžių. Disertacijoje keliamas tikslas nustatyti, kiek tikslinės grupės moksleivių objekto raiška atitinka lietuvių kalbos sistemą, o kiek nuo jos nukrypsta, ir ištirti, kokie lingvistiniai veiksniai ir kokie sociolingvistiniai veiksniai lemia šios raiškos sistemos atitikimą arba nuokrypius nuo sistemos. Siekiant atsakyti į tyrimo klausimą, keturiose Vilniaus gimanzijose, kuriose pagrindinė ugdomoji kalba yra rusų, įvykdytas tyrimas. Jame dalyvavo 176 moksleiviai, atlikę disertacijos autorės parengtą užduočių komplektą. Surinkti tyrimo duomenys buvo analizuojami taikant tiesinius mišriuosius ir apibendrintus tiesinius mišriuosius modelius, klaidų analizės metodą. Tyrimas atskleidė, kad tiriamųjų objekto raiškai lietuvių kalba poveikį daro šie lingvistiniai veiksniai: objekto linksnį valdančio veiksmažodžio dažnumas, tam tikrais atvejais ir linksnio dažnumas, objektą reiškiančių daiktvardžių linksniavimo paradigmos produktyvumas, rusų kalbos kaip tiriamųjų gimtosios kalbos linksnio valdymo sistema. Reikšmingą įtaką tiriamiesiems reiškiant objektą lietuvių kalba daro vienas sociolingvistinis veiksnys – tai lietuvių kalbos įsiavinimo amžius. [eLABa ETD]Reikšminiai žodžiai: Objekto raiška; Dvikalbystė; Morfosintaksė; Gramatinė kompetencija; Bilingualism; Object; Morphosyntax.
ENThe dissertation, based on the usage-based theory of language acquisition, analyzes how students of Russian-speaking high schools mark an object through various grammatical cases governed by verbs of the Lithuanian language. The aim of the dissertation is to determine to what extent the object marking of the target group students corresponds to the Lithuanian language system and to what extent it deviates from it, and to investigate what linguistic and sociolinguistic factors determine the correctness of Lithuanian object marking. To answer the research question, a survey was conducted in four Vilnius high schools where the main language of instruction is Russian. 176 students participated in the study, working on a set of tasks prepared by the author of the dissertation. The collected research data were analyzed using linear mixed effects, generalized linear mixed effects models, and error analysis. The research results showed that object marking in Lithuanian by the participants of the study was influenced by the following linguistic factors: Frequency of verb, frequency of grammatical case, productivity of inflectional paradigm, influence of Russian language as L1. Also, one sociolinguistic factor has a significant influence on the subjects' object marking in Lithuanian - the age of Lithuanian language acquisition. [eLABa ETD]