LTPasaulyje vykstantys politiniai, ekonominiai, technologiniai, socialiniai, kultūriniai pokyčiai išryškina problemas, kurias sprendžiant būtina remtis vertybėmis. Universitete ypač aktualu ugdyti būsimųjų profesionalų problemų sprendimo, grįsto vertybėmis, gebėjimus - nuo šių sprendimų gali priklausyti konkrečių organizacijų, bendruomenių, atskirų žmonių gyvenimai bei savijauta. Gebėjimų spręsti problemą, akcentuojant vertybes, ugdymas reikalauja aplinkų, kurios skatintų studentų mąstymo kaitą ir palengvintų jų asmeninį augimą bei pokyčius. Taigi dėstytojams būtina kurti edukacines aplinkas, kurios įgalintų studentus išmokti spręsti problemas, jų sprendimus grindžiant vertybiniais pasirinkimais, ir šitaip įgyti vertybėmis grindžiamų problemų sprendimo gebėjimų. Šioje disertacijoje nagrinėjama mokslinė problema: kokios universiteto edukacinės aplinkos įgalina studentus ugdytis problemos sprendimo, grįsto vertybėmis, gebėjimus? Darbo teorinėje dalyje pagrįsti (i) problemos sprendimo, grįsto vertybėmis (PSGV) ir (ii) edukacinių aplinkų sekos, įgalinančios PSGV gebėjimų ugdymąsi, modeliai. Disertacijoje pagrįsta empirinio tyrimo metodologija suteikia galimybę gilintis į universiteto edukacinių aplinkų, įgalinančių studentų PSGV gebėjimų ugdymąsi, įgyvendinimo praktiką. Esminiai šio empirinio tyrimo rezultatai: (i) patvirtina, kad teoriškai pagrįstas edukacinių aplinkų sekos modelis įgalina studentų PSGV gebėjimų ugdymąsi konkrečiame universitetinių studijų modulyje; (ii) leidžia patikslinti PSGV modelį; (iii) nustatyti edukacinių aplinkų elementai, kurie buvo studentų asmeninių mokymosi aplinkų formavimosi šaltinis. [eLABa ETD]Reikšminiai žodžiai: Problemos sprendimas; Vertybės; Edukacinė aplinka; Sprendimo priemimas; Problem solving; Values; Decision making; Educational environments.
ENPolitical, economic, technological, social, and cultural changes taking place in the world highlight the problems that require values. It is especially important at the university to develop the capabilities of value-based problem solving of future professionals. The lives and well-being of specific individuals, organizations, and communities may depend on these decisions. Developing the capabilities to solve problems by emphasizing the values requires environments that encourage a change in students’ thinking and facilitate their personal growth and change. This dissertation deals with a scientific problem: what university educational environments enable students to develop capabilities to solve a problem based on values? The theoretical part of this study is substantiating (i) the model of value-based problem solving (VBPS) and (ii) the model of the sequence of educational environments enabling students to develop the capabilities of VBPS. The substantiated research methodology allows to empirically research the practice of university’s educational environments enabling students to develop capabilities of VBPS. The essential results of this empirical research: (i) shows that a theoretically based sequence model of educational environments enables the development of students’ capabilities of VBPS in a specific module of university studies and allows achieving a positive result of this education; (ii) allowed to supplement the model of VBPS; (iii) identified the elements of educational environments that were the source of the formation of students’ personal learning environments. [eLABa ETD]