Šviesos estetika: fotografikos pagrindai

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knyga / Book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Šviesos estetika: fotografikos pagrindai
Authors:
Editors:
Žvirgždas, Stanislovas, vertimas [trl]
Publication Data:
Vilnius : Lietuvos nacionalinis muziejus, 2008.
Pages:
207 p., [20] iliustr. lap
Contents:
Pratarmė — 1. Negyvi instrumentai ir gyvas žmogus — 2. Meninės fotografijos tautiškumas — 3. Fotografijos kūryba kraštovaizdyje — 4. Apie motyvą — 5. Dvi motyvų rūšys — 6. Pustonis - estetinio mokymo faktorius — 7. Atvaizdo kompozicija — 8. Pagalbiniai bromido technika atliktos kompozicijos elementai — 9. Kaip fotografuoti architektūrą? — 10. Estetinė kultūra — 11. Didmiesčio motyvas — 12. „Grynosios" fotografijos klystkeliai — 13. Ar peizažas gali pasenti? — 14. Grafika ir meninė fotografija — 15. Cinkografinė reprodukcija — 16. Fotografijos reikmenų pasirinkimas — 17. Ko moko kamera ir objektyvas? — 18. Negatyvo priklausomybė nuo objektyvo — 19. Didelės ir mažos kameros problemos — 20. Ekspozicija — 21. Fotografinė plokštelė, filtras ir dangus — 22. Pavyzdinis negatyvas — 23. Amonio persulfato silpnalas - negatyvo pustonių reguliatorius — 24. Apie garbingą fotografo amatą — 25. Dešimt priesakų jauniems fotografams — 26. Rusijos fotografika XX amžiaus pradžioje— 27. David Octavius Hill — 28. Fotografika Prancūzijoje XIX amžiaus pabaigoje — 29. Emilė Joachim Constant Puyo — 30. Fotografikos gimimas — 31. Mano technika — 32. Bromido istorija — 33. Bromido technika — 34. Bromidas - laisvoji technika — 35. Akių ir širdies atgaja fotografikoje.
Summary / Abstract:

LTVieno iškiliausių Vilniaus fotografu Jano Bulhako (1876-1950) kūryba pastaraisiais metais Lietuvoje susilaukia ne vienos publikacijos, leidinio ar knygos. Tačiau gausi literatūrinė fotografo kūryba - knygos apie fotografijos techniką, estetiką, Vilniaus fotografijos istoriją, straipsniai, eilėraščiai, novelės, kelionių knygelės, parodų apžvalgos, knygų recenzijos ir atsiminimai - iki šiol lietuvių skaitytojui beveik nežinoma. Tik 2006 metais „Vagos" leidykla parengia pirmąjį J. Bulhako knygelių "Fotografo kelionės" (Wędrówki fotografa) leidinį "Vilniaus peizažas". J. Bulhakas pradeda rašyti dar prieš Pirmąjį pasaulinį karą. Ieškodamas savito kelio fotografijoje jis savo straipsniuose nuolat gilinasi į fotografijos istoriją ir teoriją. Vėlesni įvairiausiomis temomis, sodria kalba parašyti jo straipsniai, esė ir knygos, asmeninis pavyzdys ir gyvas žodis išauklėjo ne vieną prieškario fotografų kartą, o meilė tėvų žemei, užfiksuota tūkstančiuose fotografijų, prisidėjo prie mūsų gimtojo krašto grožio populiarinimo. Taip formuojasi fotografijos teoretiko, kritiko ir publicisto bruožai. J. Bulhakas nuolat gina, jo nuomone, esminę estetinę meninės fotografijos nuostatą: specialia bromoilio technika tikrovės atvaizdą reikia paversti meniniu atvaizdu, taigi seka XIX amžiaus pabaigos - XX amžiaus pradžios piktorializmo pėdomis. Tuo metu, kai Kaune leidžiami tik verstiniai ir originalūs fotografijos pradžiamoksliai, vilnietis J. Bulhakas parašo ir išleidžia tokius darbus kaip "Fotografika. Meninės fotografijos apybraiža" (Fotografika. Zarys fotografii artystycznej, 1931), "Bromido technika" (Technika bromowa, 1933), o išsamiausiai kaip teoretikas atsiskleidžia knygoje "Šviesos estetika. Fotografikos pagrindai" (Estetyka światła. Zasady fotografiki, 1936).Tai originalus fotografijos teorijos darbas, vainikuojantis jo kūrybinę praktiką ir pedagoginį darbą Vilniaus universitete, kuriame jis dirbo nuo 1919 metų. Rašydamas apie fotografiją J. Bulhakas iš savęs ir kitų reikalauja tikslumo, kompetencijos, kritiškumo, o savo literatūriniuose kūriniuose švyti poezijos spalvomis ir žavi ilgo sakinio melodika. Ir čia jis artimesnis XIX amžiaus klasikams negu XX amžiaus modernistams. Spausdindamas savo fotografijas žurnaluose bei rašydamas straipsnius ar versdamas, J. Bulhakas pasirodo kaip subrendęs menininkas. Straipsniuose fotomenininkas dėsto brandžias mintis, kurios, suprantama, ilgainiui kiek keičiasi, nors pagrindinių teiginių jis laikosi visą gyvenimą. [Iš Pratarmės]Reikšminiai žodžiai: Jan Bulhak; Šviesos estetika; Fotografija; Fotografika; Motyvas; Kompozicija; Fotografijos technika; Fotografijos istorija. Keywords: Jan Bulhak; Aesthetics of light; Photography; Photographics; Motive; Composition; Photography technique; The history of photography.Reikšminiai žodžiai: Fotografija; Janas Bulhakas (Jan Bułhak); Fotografai; Meninė fotografija; Apšvietimas; Art photography; Photography; Lighting; Photographers.

ISBN:
9789955415763
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/95052
Updated:
2022-08-29 07:22:47
Metrics:
Views: 59
Export: