LT1960-1961 m. itin svarbūs lietuviškos muzikos raidai. Tuo laiku kūrėsi vokaliniai instrumentiniai ansambliai, džiazo kolektyvai, už Atlanto Jurgis Mačiūnas, gerai pažinojęs žymiausią pasaulyje roko muzikantą Johną Lennoną, įkūrė „Fluxus" - judėjimą, padarysiantį įtaką viso pasaulio kultūrai, kartu, be abejo, ir lietuviškai muzikai. Nors praėjo jau pusšimtis metų, „Fluxus" idėjos toliau transformuojamos tarsi alchemiko dirbtuvėse. Gimsta nauji, atgimsta senesni stiliai, tačiau kad ir kaip keistųsi aplinka, instrumentai, techninės galimybės, roko muzika išlieka tokia pati: maištinga, tačiau atpalaiduojanti, sunki, bet kartu lengva, kerštaujanti kitiems stiliams, tačiau draugaujanti su visais be išimties. Rokas - tai ir gyvenimo būdas, ir įvaizdis, ir besikeičianti muzika, kurios esmė - draivas, „vežantis" mus kažkur palei šio pasaulio pakraštį, ten - kur svajonės... Lietuviška muzika turtinga. Žinoma, galime skųstis, kad mums toli iki tam tikrų grupių ir atlikėjų, kad mažai turime pasaulinio lygio muzikantų. Iš dalies būsime teisūs. Tačiau pirmojoje „Lietuvos roko" knygoje atidžiau panagrinėję daugiau kaip 2000 (!) Lietuvoje grojusių ir grojančių roko (įvairiausių jo atmainų) grupių ir muzikantų kūrybą, galime drąsiai daryti išvadą: mūsų muzikantai nė kiek ne prastesni už bet kokios kitos tautos. Be abejo, savo roko muzika gali pasididžiuoti ir mūsų broliai latviai, estai, baltarusiai, ukrainiečiai, lenkai, rusai, ir tolimesni europiečiai.Tačiau Lietuva - ypatingas kraštas. Čia - senos tradicijos, etnika, čia ir inovatyvus džiazas bei bliuzas, lengvesnis ir sunkusis rokas, metalas, o apie lietuvišką pankroką galima rašyti atskirą epopėją - jis toks pat įvairus kaip, tarkime, slovėniškasis. Taip pat turime ir krikščioniškojo roko, ir nuostabių bardų, audiopoezijos kūrėjų, plačią paletę eksperimentininkų, Lietuvoje klesti neofolkas ir gotikinis rokas bei metalas, alternatyvusis rokas (indie), fankas, ska, intelektualioji elektroninė muzika ir daugybė kitų roko rūšių ir porūšių. Nepamirškime Marijono Mikutavičiaus priminimo - mūsų tik trys milijonai, o kiek muzikuojančių!. [Iš teksto, p. 5]Reikšminiai žodžiai: Lietuvos roko istorija; Alternatyvioji muzika; Roko grupės; Fluxus; Hipių judėjimas; Neformalūs judėjimai; Muzikinis pogrindis. Keywords: Lithuanian rock history; Alternative music; Rock bands; Fluxus; The hippie movement; Informal movements; Musical underground.Reikšminiai žodžiai: Roko muzika; Roko grupės; Pankai; Metalistai; Bardai; Rock music; Rock groups; Punks; Metal music; Singing poetry.
ENThis is the first attempt to write a history on the subject of Lithuanian rock and experimental music. This book reminds us about the very first recordings of folk songs in 1908, Lithuanian music during 1920s and 1930s, as well as discusses the music during the Soviet and post-Soviet epochs. Years 1960-1961 were important for Lithuanian music culture because of the rise of the first vocal instrumental ensembles (VIE, future rock bands) along with jazz collectives. In the USA, very influential Lithuanian George Maciūnas (Jurgis Mačiūnas) was a founder of the Fluxus movement, which was and still is an important art faction. In 1960s, there was a big beat music flowering too. And of course, 1970's punk rock as well as progressive/ art rock emerged in Lithuania as it did in the rest of the World (but with a different sets of identities). „Lietuvos Rokas" conveys that Lithuania had a great commune of hippies that was brutally destroyed when in 1972, an anti-Soviet protestor, Romas Kalanta burned himself in Kaunas. Nonetheless, the contributors in „Lietuvos Rokas" tell the story about the earliest discotheques and the first underground rock music festivals in the Soviet Union that took place in Lithuania in 1970-1971. The freedom of speech, brought in 1980's, had an important role for the development of Lithuanian rock music culture and this was perfectly reflected at most rock festivals of that time. And lets not forget 1988 - as according to the writers in „Lietuvos Rokas" - is the zenith of Lithuanian rock music.After Lithuania's independence from the tyranny of the Soviet Union (1990), things had dramatically changed. „Lietuvos Rokas" reflects how political and rock music enthusiasm vanished from the rock music culture in Lithuania. Instead, the music became a part of the capitalist machine where money and consumption govern music culture. Nevertheless, since 1993, the new generation of rock/experimental music came into view. Consequently, in 2011, Lithuania is a home for around 2000 bands that play various kinds of music. „Lietuvos Rokas" tells the story from its beginning, starting from unique Introduction by Z'EV, talking with globally famous composers Vyacheslav (Slavą) Ganelin, Vaclovas Augustinas, Šarūnas Nakas, Vladimir Tarasov, as well as with many older and younger generation musicians. This book will provide factual, visual information, memoirs, and interviews. Many thanks to everyone who helped to write and develop this book. All writers are encouraged to write email letters and Facebook messages in order to continue our story about Lithuanian rock... ROCK, which UNITES!. [From the publication]