New teaching models as a premise for competence-based studies: a case study of the International Studies Centre at Kaunas University of Technology

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
New teaching models as a premise for competence-based studies: a case study of the International Studies Centre at Kaunas University of Technology
In the Journal:
Monash Engineering Education Series. 2006, Nr. 10, p. 139-142
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjamos orientuoto į kompetenciją, skatinančio studentų įgūdžių ir gebėjimų raidą interaktyvaus probleminio mokymosi (PBL) metodo galimybės, aptariamos šio metodo teorinės prielaidos. Atlikus empirinį tyrimą, atskleistas studentų požiūris į naują kompetencija pagrįstą mokymo ir mokymosi modelį. Tyrime dalyvavo 50 pirmo kurso studentų iš Lietuvos ir Rusijos, Kauno technologijos universiteto Tarptautinių studijų centre studijuojančių transporto inžineriją anglų kalba. Atlikta analizė leidžia teigti, kad didėjančios įvairių tautybių žmonių lavinimo galimybės skatina naujo kompetencija pagrįsto mokymo ir mokymosi metodo poreikį. Orientuoti į kompetenciją, interaktyvūs probleminio mokymosi metodai gali pasitarnauti kaip prielaida tokiam mokymui. Nustatyta tendencija, kad studentai palaiko PBL metodų įgyvendinimą ir mano, kad jie yra efektyvūs ugdant kompetencijas.Reikšminiai žodžiai: Mokymo/mokymosi modeliai; Studentai; Požiūris; Kompetencija; Teaching-learning models; Student; Attitude; Competence.

ENIn the paper, the authors strive to analyse the main tendencies of students' attitudes to a comparison of traditional and reflexive, competence-centred, Problem-Based Learning (PBL) models. This may serve as an impetus for successful, competence-centred individual studies. The authors present the idea of the new approach to teaching the basics of holographic interferometry in English. They argue that a traditional teaching model that is aimed at the realisation of a particular subject system may be changed by the reflexive problem-based study model, which stresses the importance of the development of students' skills and abilities when carrying out personal research and investigations while discussing the results with their group of friends, peers and teachers. Participants of the research comprised students from the International Studies Centre of Kaunas University Technology (KUT) in Kaunas, Lithuania, representing different cultural learning experiences. The competence-centred, reflexive PBL process was researched in the context of a qualitative research paradigm using the phenomenographic analysis of students' attitudes towards new learning models. [From the publication]

Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/9437
Updated:
2019-02-08 15:32:04
Metrics:
Views: 22
Export: